principiile-unui-stil-de-viata-echilibrat

Lumea se misca intr-un ritm mai rapid ca niciodata, tehnologia a devenit parte din toate aspectele vietii noastre si ne tine mereu in contact cu ceilalti si cu evenimente care au loc langa noi sau la mii de kilometri distanta, iar profesia sau studiile ne ocupa cea mai mare parte din zi. Cum ne gasim echilibrul intr-un mediu atat de dinamic? Cum facem sa imbinam armonios viata profesionala cu cea personala?

Suntem fiinte complexe – ne dorim sa ne punem in valoa­re calitatile si cunostintele avand o viata profesionala bogata, vrem sa avem o familie in care sa ne simtim protejati si iubiti, avem pasiuni si visuri care ne fac sa simtim ca nu exista limite si ne dorim sa evoluam spiritual, sa ne intelegem rostul. Cum facem sa impacam atat de multe aspecte ale vietii noastre, sa gasim timpul si energia de a face si de a descoperi tot ce este important pentru noi?

Era nevoie de un raspuns simplu la toate aceste intrebari, care sa ofere o solutie si sa fie, totodata, un reper, iar acesta este pe cat de evident, pe atat de delicat de pus in practica: un stil de viata echili­brat. Echilibrul este raspunsul pe care-l cautam atunci cand ne intre­bam ce avem de facut pentru a fi fericiti si a avea o viata implinita. Dar ce inseamna acest stil de viata sanatos, echilibrat, in mod concret?

O VIATA ECHILIBRATA: MISIUNE POSIBILA

o filosofie nutritionala

Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) defineste sanatatea ca fiind nu absenta bolii, ci, mult mai cu­prinzator, starea de bine din punct de vedere fizic, mental si social. Stilul de viata sanatos are la baza o alimentatie echilibrata, activitate fi­zica zilnica si bunastare emotionala, relationala si spirituala, implicand si o abordare preventiva, de com­batere a riscurilor ce pot periclita sanatatea. Prin contrast, un stil de viata dezechilibrat se refera la un comportament alimentar nepotrivit, la o gestionare deficitara a timpu­lui nostru, la incapacitatea de a ne odihni sau de a ne relaxa, la un ni­vel ridicat de stres, la incapacitatea de a mentine sau construi relatii solide sau la modul in care gandim. Toate aceste elemente sunt interco­nectate, functioneaza ca un intreg si au o influenta semnificativa asupra starii noastre de sanatate. De aceea, e important sa le intelegem. Cu atat mai mult cu cat depinde de noi sa constientizam ce avem de schimbat pentru a ajunge la echilibru. Tot Organizatia Mondiala a Sanatatii afirma ca stilul general de viata al unei persoane are o influenta de 50% asupra sanatatii sale, mediul inconjurator si factorii ereditari au o insemnatate de cate 20%, iar medi­cina are o contributie de doar 10% la sanatatea persoanei. Concluzia este ca noi insine suntem primii responsabili pentru sanatatea si starea noastra de bine si ca sta in puterea noastra sa traim echilibrat.

ALIMENTATIE SANATOASA SI ECHILIBRATA

E suficient sa intelegem si sa apli­cam cu perseverenta cateva principii de baza ale unei nutritii sanatoase si vom observa rapid rezultatele. In primul rand, e important sa con­sumam o varietate cat mai mare de alimente din toate grupele de baza: legume, fructe, cereale, proteine si lactate. In al doilea rand, avem nevoie atat de macronutrienti (proteine, carbohidrati si grasimi), cat si de micronutrienti (vitamine si minerale). Hrana este sursa prin­cipala de macro- si micronutrienti, dar, atunci cand, din anumite motive, acestia lipsesc sau nu se regasesc intr-o cantitate suficienta in dieta zilnica, ne vin in ajutor suplimentele alimentare. Acestea sunt recomandate, de asemenea, in cazul persoanelor cu cerinte nutritionale specifice: femei insar­cinate sau la menopauza, barbati aflati la andropauza, persoane varst­nice, persoane care urmeaza diete restrictive sau care fac sport intens.

Reducerea cantitatii de alimente procesate, de zahar, carbohidrati albi sau rafinati si de alcool are de asemenea un impact pozitiv asupra sanatatii noastre.

Expertii in nutritie de la Harvard School of Public Health spun ca, pentru a ne schimba in bine obiceiu­rile alimentare, sa incepem cu pasi mici – sa includem in dieta zilnica mai multe legume, zarzavaturi si fructe, sa alegem surse diversificate de proteine (peste, pui de tara, legu­me boabe, nuci, seminte) si de ulei natural (masline, floarea-soarelui, in, canepa, rapita) si sa reducem cantitatea de mancare ambalata si procesata pe care o cumparam in favoarea ingredientelor proaspete. „A manca sanatos nu trebuie sa fie o sentinta de tipul totul sau nimic”, spun si nutritionistii de la helpguide.org intr-un articol din iunie 2019: „Nu trebuie sa fii perfect, sa elimini complet mancarurile care-ti plac sau sa schimbi totul brusc – de obicei, asta te face sa trisezi sau sa renunti. Specialistii ne recomanda sa nu ne mai gandim la dieta in relatie cu caloriile, ci cu varietatea, culoarea si prospetimea ingredientelor.”

Un alt obicei pe care ar fi bine sa-l deprindem este „mancatul constient”, care se refera nu doar la ce consumam, ci mai ales la felul in care o facem. De multe ori mancam in fata televizorului sau cand lu­cram, iar acest comportament impie­dica creierul sa ne comunice mai ra­pid ca am atins nivelul de satietate. Mancatul constient, spune Dr. Susan Alberts, autoarea cartilor „Eating Mindfully” si „Eat Q”, „te ajuta sa mananci mai incet, sa savurezi si sa nu mai mananci pe pilot automat”. De asemenea, felul in care pregatim alimentele este important – nu praji­te, ci gatite prin fierbere sau coacere.

Nu putem vorbi despre o alimentatie echilibrata fara sa amintim apa. Hidratarea este esentiala pentru sanatatea organismului, ajuta la eliminarea toxinelor din organism, imbunatateste functia creierului, energizeaza muschii, controleaza cresterea in greutate si echilibreaza temperatura corpului.

„Nu putem fi fericiti daca ne asteptam sa traim tot timpul la intensitate maxima. Fericirea nu este o chestiune de intensitate, ci de echilibru, ordine, ritm si armonie."

Thomas Merton, teolog, scriitor, autorul cartii „No man is an island”


Mentinerea greutatii ne preocupa adesea, dar mai mult din ratiuni estetice decat din motive care tin de sanatate. Excesul de greutate are insa consecinte semnificative: creste riscul de a dezvolta boli de inima, AVC si diabet de tip 2, hipertensiu­ne, boli renale sau hepatice etc. Un studiu realizat in 2017 arata ca, in Romania, este ingrijorator faptul ca 55% din populatie este suprapon­derala. O masura la indemana oricui este aceea de a controla, pe langa calitatea nutritionala a alimentelor, cantitatea de mancare consumata. Portii mai mici inseamna un control mai bun al greutatii!.

faceti sport impreuna

STIL DE VIATA ACTIV

Mersul pe jos, plimbarile cu bicicle­ta, alergarea, inotul si, in general, orice sport sau tip de activitate fizica, practicata constant, are efecte benefice importante asupra sanatatii. Corpul uman are nevoie sa se miste in voie, in spatii deschi­se. Lipsa de miscare ne face in timp prizonieri ai propriului corp, ne afecteaza muschii, articulatiile, ne influenteaza metabolismul si intre­gul organism se degradeaza treptat, devenind tot mai slabit si rigid. Sedentarismul creste riscul de aparitie a unor de boli de inima sau de accident vascular cerebral si chiar a unor forme de cancer, ne afecteaza somnul, agerimea mintii, capacita­tea de a judeca. In schimb, activita­tea fizica mentine sanatatea oaselor, muschilor si articulatiilor; pastreaza sanatatea inimii; creste flexibilita­tea si libertatea de miscare; reduce riscul de aparitie a unor afectiuni cum sunt hipertensiunea arteriala si diabetul; imbunatateste memoria si functiile cognitive; reduce nivelul de stres, simptomele de depresie si anxietate, creste increderea si stima de sine; induce o stare generala de bine.

A face miscare constant, asumat, ar trebui sa devina parte din rutina fiecaruia – fie ca vorbim despre o plimbare zilnica de 20-30 de minute sau de practicarea, de cel putin 2-3 ori pe saptamana, a unor exercitii de rezistenta, forta, flexibilitate, echili­bru, stretching.

In Romania, tot mai multi oameni sunt constienti de faptul ca activi­tatea fizica si o alimentatie corecta sunt bazele unui stil de viata sanatos. Intr-un chestionar realizat de compania de research iSense Solutions in 2018, 40% dintre romani au declarat ca si-au imbuna-tatit stilul de viata in ultimul an facand mai multa miscare, iar 43% au fost mai atenti la alimentatie. Potrivit aceleiasi cercetari, pro­centul celor care isi propun sa-si imbunatateasca viata in 2019 este si mai mare: 68% intentioneaza sa faca mai multa miscare, iar 66%, sa aiba o alimentatie sanatoasa.

ARMONIE DEPLINA

Sanatatea mentala si cognitiva are beneficii asupra starii noastre emotionale si ne ajuta sa avem o gandire limpede si agera. Sanatatea mentala depinde de modul in care ne bucuram de viata, reactionam si ne adaptam la anumite situatii dificile, de echilibrul personal.
Starea de spirit este o componenta importanta a sanatatii mentale si a bunastarii. O dispozitie proasta ne influenteaza experientele zilnice, felul in care interactionam cu cei din jur. In schimb, o stare de spirit optimista ne face sa abordam cu in­credere obstacolele, sa ne implicam cu entuziasm in activitatile din fie­care zi si sa fim relaxati in relatiile cu ceilalti. Mihaly Csikszentmi­halyi, unul dintre co-fondatorii psi­hologiei pozitive, spune ca printre metodele simple si eficiente de a ne imbunatati starea de spirit sunt plimbarile in natura si calatoriile sau angajarea intr-un proiect care ne absoarbe si ne da o stare de „flow”, de concentrare si motivare maxima.
Un adversar greu de definit, dar omniprezent in vietile noastre, este stresul. Irascibilitatea pe care ne-o provoaca si impactul negativ asu­pra starii de sanatate l-au adus in atentia medicilor si cercetatorilor.

80% din sanatatea noastra depinde de modul in care ne hranim, daca facem sau nu sport, daca ne odihnim bine, depinde de gandurile, emotiile si sentimentele pe care le experimentam. Restul de 20% este transmis genetic sau are legatura cu mediul inconjurator si sistemul de sanatate al tarii in care traim. Cu alte cuvinte, stilul de viata este suma alegerilor mici pe care le facem in fiecare zi, care au un impact pe termen scurt sau lung asupra noastra.

Sursa: „Cele 6 principii ale unui stil de viata sanatos”, ghiduldesanatate.ro

Mindfulness

Gestionarea stresului este o chestiu­ne de exercitiu. Dupa o zi solicitan­ta, avem nevoie de relaxare activa – o iesire cu prietenii, un concert, un meci de handbal cu amicii, joaca alaturi de cei mici, lectura unei carti –, activitati care ne plac si care ne ajuta la eliberarea endor­finelor, stimuland starea de fericire, confort, implinire. Una dintre cele mai eficiente modalitati de a alunga stresul si de a ne gasi echilibrul este somnul.
Un somn odihnitor ne reincarca bateriile, ne face mai productivi, ne ajuta sa ne concentram mai bine si este esential pentru sanatatea si buna noastra dispozitie. Este impor­tant sa pastram un echilibru intre somn, munca si relaxare.

Gandurile noastre tes realitatea in care traim. De aceea, gandirea poziti­va este determinanta pentru o sana­tate buna. Asta nu inseamna sa igno­ram realitatea, ci sa constientizam situatiile in care ne aflam, sa ne pastram controlul si sa ne concen­tram pe gasirea unor solutii. Optimismul si o abordare pozitiva a vietii ne ajuta sa iesim mai repede dintr-o situatie dificila, sa fim mai performanti si, in cazul unor proble­me de sanatate, sa ne mobilizam mai eficient pentru a le rezolva.

In ultimii ani, se vorbeste tot mai mult despre mindfulness. Acesta este un proces prin care invatam sa contemplam momentul prezent in mod intentionat si concentrat, fara a judeca, sub semnul acceptarii si curiozitatii. Prin „momentul pre­zent” intelegem ceea ce se intampla in jurul nostru si ceea ce percepem prin intermediul tuturor simturilor, precum si ceea ce are loc in inte­riorul nostru – ganduri, emotii, senzatii fizice. De obicei, mintea noastra analizeaza evenimentele din trecut sau construieste un viitor idealizat. Prin intermediul mindful-ness, aceasta atentie concentrata este directionata spre momentul prezent si ne ajuta sa traim intens viata care se desfasoara aici si acum. Aceasta filosofie sprijinita de prac­tica (meditatie, yoga) are beneficii concrete pentru sanatatea si starea noastra de bine: ajuta la diminuarea stresului si depresiei, contribuie la tratarea bolilor de inima, re­duce tensiunea arteriala, durerile cronice si problemele digestive, imbunatateste somnul.

SOCIALIZAREA INSEAMNA SANATATE

Omul este prin natura sa un „animal social”, dupa cum arata, inca din secolul IV i. Hr., Aristotel – o fiinta care nu-si este suficienta siesi si isi gaseste implinirea relationand cu alti oameni. Relatiile sociale sunt vitale pentru fiecare dintre noi. Apartenenta la fa­milie, la un grup de oameni cu care impartasim valori comune si alaturi de care ne simtim noi insine ofera echilibru, incredere si perspectiva unei vieti lungi, sanatoase. Studiile realizate in zonele lumii in care speranta de viata este peste medie, cum e cel al lui Dan Buettner, pre­zentat in acest numar al revistei, releva faptul ca un factor impor­tant care influenteaza sanatatea si longevitatea este legat de familie si comunitate. Construirea unor relatii puternice cu ceilalti incepe din copilarie si nu ar trebui sa se in­cheie niciodata. Prin pastrarea unor relatii apropiate cu familia si priete­nii, cresterea cercului de cunostinte, intrarea in grupuri sociale diverse (bazate pe pasiuni comune, religie, cauze sociale, activitati de volunta­riat etc.), evitarea izolarii si comuni­carea cu oameni de varste diferite, ramanem activi si ne descoperim noi sensuri.

TIMP PENTRU SINE

La fel ca in muzica, pauzele sunt la fel de importante ca sunetele. Repaosul, timpul pentru sine ne ajuta sa ne rebransam la ce conteaza cu adevarat pentru noi. Obisnuiti cu responsabilitatile, dra­muirea atenta a timpului si listele zilnice cu ce avem de facut, lasam deoparte ceea ce pare ca putem face oricand, dar sfarsim prin a nu face cat ar fi necesar: sa ne acordam atentie noua insine. De la un sim­plu mers la coafor sau la shopping (imaginea de sine conteaza!) si pana la cultivarea unor hobby-uri, micile rasfaturi ne dau satisfactia ca facem ceva doar pentru noi.

A avea un stil de viata echilibrat presupune sa dozam cu atentie toate cele descrise mai sus: o alimentatie sanatoasa, activitate fizica, odihna si relaxare, familie si prieteni, pasiuni si preocupari spirituale, grija pentru noi insine.

Referinte:

1. „Analiza conceptului stil de viata sanatos si colectie de bune practici”, 2017, correct-it.eu
2. „Guidelines on healthy lifestyle”, hopkinsmedicine.org
3. „Creating healthy habits”, newsinhealth.nih.gov
4. „Components of a healthy lifestyle”, healthguidance.org
5. „Ce inseamna un stil de viata sanatos?”, sfaturimedicale.ro
6. „Romanii, din ce in ce mai preocupati sa aiba un stil de viata sanatos”, isensesolutions.ro