indigestia-la-adulti-ce-este-si-ce-remedii-poti-utiliza

Indigestia, numita si dispepsie, reprezinta disconfortul sau durerea resimtita dupa o masa copioasa. Totusi, durerile in abdomenul superior sau senzatia de “prea plin” pot avea si alte cauze, ce pot semnala diverse alte afectiuni. Cu remediile potrivite si luand anumite masuri de preventie, te poti tine departe de indigestie.

Cum recunosti simptomele indigestiei
Ce cauze duc la indigestie
Ce remedii pentru indigestie poti folosi
Cand este necesar sa mergi la medic
Indigestia si alimentatia in timpul postului
Cum previi indigestia

Cum recunosti simptomele indigestiei

Atunci cand sistemul tau digestiv este afectat de indigestie, organismul iti va transmite unele dintre urmatoarele simptome frecvente:

  • Dureri abdominale: disconfortul resimtit in abdomenul superior este cel mai evident semn al faptului ca suferi de indigestie;
  • Senzatie de arsura abdominala: caldura sau chiar arsura pe care ai putea sa o simti in timpul meselor copioase anunta prezenta unei indigestii;
  • Eructatii: dincolo de efectul neplacut pentru tine si pentru cei din jur, eructatiile sunt un semn clar ca procesul digestiv nu decurge tocmai asa cum ar trebui;

Senzatie de plenitudine dupa masa: atunci cand te simti satul prea multa vreme dupa ce ai mancat, organismul tau digera mancarea cu mai mare dificultate decat in mod normal;

Care sunt cauzele indigestiei

Asociata in general cu un stil de viata nesanatos (mese abundente, alimente bogate in grasimi saturate, prajeli), indigestia poate avea mai multe cauze posibile: fie ca vorbim despre modul in care ne hranim, despre natura alimentelor, despre medicatie sau despre modul in care acestea interfereaza cu alte afectiuni pe care deja le avem, indigestia reprezinta un disconfort digestiv intalnit foarte frecvent.

Consumul excesiv de alimente si de bauturi

Atunci cand mananci in cantitati prea mari sau prea repede, nu-i dai stomacului ocazia de a procesa alimentele in mod natural si te expui pericolului reprezentat de eroziunile le nivelul mucoasei gastrice2. Consumul exagerat de alimente grase, prajite sau picante poate contribui la disconfortul cauzat de indigestie. Alti factori care pot declansa o multitudine de senzatii neplacute sunt consumul exagerat de cofeina, alcool, bauturi carbogazoase sau chiar fumatul.

Administrarea de medicamente antiinflamatoare

Medicamentele antiinflamatoare sunt recomandate in cazul durerilor de cap, de spate si musculare, precum si in ameliorarea durerilor cauzate de interventiile chirurgicale sau de entorse. Pentru toate aceste afectiuni, cu un grad mai mic sau mai mare de complexitate, este obligatorie administrarea antiimflamatoarelor doar la recomandarea medicului specialist.

In cazul administrarii lor pe cale orala, intr-un mod neconform cu cel recomandat de producator si prescris de medic, medicamentele antiinflamatoare pot amplifca aciditatea stomacului si pot amplifica tranzitul intestinal, crescand riscul de aparitie al episoadelor diareice. De la acest punct si pana la simptomele suparatoare ale indigestiei nu este decat un pas.

Ingestia rapida a alimentelor

ingestia rapida a alimentelor

Atunci cand mananci prea rapid, primele semne prin care organismul iti spune ca nu se simte confortabil sunt sughitul si senzatia de balonare. Cand mancarea ajunge in stomac mestecata insuficient, sistemul digestiv este suprasolicitat, iar indigestia se manifesta sub forma refluxului gastroesofagian. Mai mult, un studiu din publicatia medicala Karger evidentiaza o relatie directa intre refluxul esofagian si afectiunea numita esofag Barett, prin care mucoasa esofagiana este predispusa la adenocarcinom, exista o legatura directa 1. Un indiciu al indigestiei cauzate de mancatul prea rapid este senzatia de greata, insotita de regurgitare si de varsaturi.

Litiaza biliara

Simptomele asociate cu indigestia pot fi declansate si de calculii care obstructioneaza caile biliare. Afectiunea cunoscuta popular si ca „pietre la fiere” se dezvolta atunci cand bila stocata in vezica biliara se coaguleaza in depozite dure, a caror consistenta este similara cu cea a pietrelor. Situata sub ficat, in partea dreapta a abdomenului, vezica biliara este un organ de mici dimensiuni care participa in mod deosebit la digestia alimentelor cu un continut ridicat de grasime.

Gastrita

Aparuta ca urmare a deteriorarii mucoasei stomacului, pe fondul inflamarii acesteia, gastrita poate sta la baza manifestarilor tipice indigestiei. In cazuri extreme, mucoasa stomacala poate fi deteriorata de acidul gastric, iar sangerarea aparuta in acest fel indica prezenta ulcerului gastric. Una dintre metodele profilactice pentru echilibrarea florei organismului consta in administrarea capsulelor cu bacterii benefice.

Ulcerul

ulcerul

Ulcerul gastric sau duodenal este una dintre cele mai grave consecinte ale consumului de alimente acide, de alcool si de bauturi carbogazoase in exces, asadar, daca stii ca suferi de ulcer, ai un motiv in plus sa eviti tot ceea ce stii ca nu iti face bine.

Ce remedii pentru indigestie poti folosi

Indiferent de tipul durerilor sau daca te-ai confruntat cu unul sau mai multe simptome ale indigestiei, nu exista niciun motiv pentru care sa traiesti in permanenta cu o senzatie chinuitoare. Alaturi de suplimentele pentru imbunatatirea digestiei, este necesar sa consulti medicul si sa urmezi sfaturile specialistului.

Cand este necesar sa mergi la medic

In mod normal, indigestia nu este o problema severa si nu trebuie sa te ingrijoreze. Alteori, manifestarile asociate acestei disfunctii pot indica probleme medicale mai serioase, a caror rezolvare o gasesti doar in cabinetul medical.

In cazul in care te confrunti cu indigestia de mai mult de doua saptamani si daca deja ai varsaturi repetate, scaune de culoare foarte inchisa si dificultate la inghitit, fa-ti o programare la un consult de specialitate cat mai curand posibil.

O situatie cu adevarat periculoasa este aceea in care apar dificultati in respiratie, transpiratie excesiva sau durere toracica ce migreaza catre maxilar. Toate cele de mai sus anunta iminenta unui infarct de miocard acut si impun o vizita de urgenta la camera de garda.

Indigestia si alimentatia in timpul postului

indigestia alimentara in timpul postului

Indiferent daca ai sau nu o dieta carnivora in mod normal, perioada postului poate fi o provocare pentru organism. Tentatia de a include in dieta foarte multe alimente bogate in glucide, cum ar fi cartofii, painea, orezul sau pastele, te poate duce in zona unui dezechilibru alimentar. Pentru a nu-ti face mai mult rau decat bine tinand post, ar fi bine sa tii cont de unele precautii.

Alimentatia corecta in timpul postului

Persoanele subponderale sunt cele mai vulnerabile in timpul postului, din cauza pericolului ca necesarul lor nutritiv si caloric sa fie indeplinit cu mai mare dificultate. Pentru un meniu satios si echilibrat, se recomanda o varietate cat mai mare de legume crude sau gatite, fructe, cereale, dar si de seminte.

Un carnivor va reusi sa treaca mai usor peste perioada postului daca va inlocui carnea de porc, pui sau peste cu ciupercile si daca va mari cantitatea de apa. Astfel, se poate feri de hipotensiune si de hipoglicemie, iar daca dubleaza cantitatea de legume consumata zilnic, isi completeaza necesarul nutritiv.

Diversificarea este un aspect important al dietei din timpul postului. O combinatie cat mai bogata de fasole verde, rosii, varza, naut, precum si de supe de legume si de linte te va ajuta sa nu te plictisesti de acelasi gust al alimentelor. Astfel, iti vei asigura un aport indicat din vitaminele B si C, cu un continut echilibrat de grasimi si de saruri.

Alimentatia de dupa post

Ar fi ideal ca principiile sanatoase din timpul postului sa te insoteasca de-a lungul intregului an, dar suntem inconjurati cu totii de prea multe tentatii culinare. Pentru reacomodarea la un regim de viata obisnuit, se recomanda adaugarea progresiva a proteinelor de origine animala. In primele zile de dupa sfarsitul postului, lactatele degresate, precum iaurtul, kefirul sau sana vor completa dieta ta pe baza de legume.

Ulterior, vei adauga in mancaruri carnea usoara, cum ar fi pestele sau puiul, dar nu in fiecare zi, ci doar in alternanta cu legume consistente, precum ciupercile, lintea, fasolea, nautul sau mazarea. Sistemul tau digestiv se va reacomoda cu un regim complet de alimentatie, iar daca vei respecta orele meselor si vei savura cu rabdare fiecare preparat, stomacul tau nu iti va rezerva nicio surpriza neplacuta.

Cum previi indigestia

Pe termen lung, prevenirea indigestiei te impinge catre un regim echilibrat, nu doar in ceea ce priveste dieta alimentara si absenta viciilor, ci si din punctul de vedere al modului in care te hranesti. Ar fi ideal sa iei ultima masa a zilei cu cel putin trei ore inainte de culcare, cat timp sistemul digestiv este inca activ si 100% functional.

Suplimentele alimentare care contribuie la reducerea tulburarilor digestive si la absorbtia vitaminelor liposolubile, a mineralelor si a aminoacizilor sunt un bun aliat al alimentatiei tale corecte. Acorda atentia cuvenita fiecarei mese si mananca linistit, mestecand lent si luand inghitituri de marime medie.

Indigestia este un fenomen frecvent, dar efectele ei sunt deosebit de suparatoare. Cu sfaturile de mai sus, iti vei micsora riscurile de a te confrunta cu simptomele ei si chiar cu afectiuni mai severe.

Surse foto: Pexels, Pixabay, Shutterstock

  1. https://www.karger.com/Article/FullText/445225
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4666865/