ardeiul-iute-proprietati-beneficii-si-contraindicatii

Are un gust picant, o savoare intensa, dar si nenumarate beneficii terapeutice: ardeiul iute este, fara doar si poate, unul dintre cele mai interesante alimente din cate exista. Il poti folosi atat in bucatarie pentru condimentarea diferitelor preparate, cat si la ameliorarea unor manifestari, gratie proprietatilor sale medicinale.

Ardeiul iute este un aliment pe care ar fi bine sa-l ai mereu la indemana, iar in cele ce urmeaza vom analiza in detaliu beneficiile si modul sau de utilizare, dar si miturile care au aparut in jurul lui.

  • Ce este ardeiul iute
  • Care sunt proprietatile ardeiului iute
  • Ce beneficii are ardeiul iute pentru sanatate
  • Moduri de utilizare
  • Precautii si contraindicatii

Ce este ardeiul iute

Cunoscut si sub denumirea stiintifica de Capsicum annuum, ardeiul iute este o planta care face parte din familia Solanaceae, alaturi de cartofi si rosii.

Acesta poate fi consumat fie crud, fie sub forma de pudra (paprika), fie gatit si, de regula, este acel ingredient care ofera mai multa savoare mancarii datorita gustului iute. In functie de culoare (rosu, verde, galben), de forma si de marime, dar si de cat de picant este, exista mai multe tipuri de ardei iute (chili, cayenne, serrano, habanero, jalapeño etc.), pe care le poti folosi in bucatarie, iar soiul care detine recordul Guinness World Book pentru cel mai picant ardei este Carolina Reaper, originar din South Carolina, Statele Unite ale Americii.

Care sunt proprietatile ardeiului iute

proprietati ardei iute

Pe langa faptul ca da un gust iute si intens preparatelor, ardeiul iute are un continut caloric scazut, insa este bogat in antioxidanti, vitamine si minerale.

Conform Departamentului de Agricultura al Statelor Unite (United States Department of Agriculture), 100 de grame de ardei iute inseamna 36 de miligrame de calciu, 1,3 miligrame de fier, 4 miligrame de magneziu, 113 miligrame de potasiu si 397 de miligrame de sodiu1. Mai mult decat atat, aceeasi cantitate de ardei iute include si un complex bogat de vitamine: 34 de miligrame de vitamina C, 0,12 miligrame de vitamina B6, 0,05 miligrame de folat (cunoscut drept forma naturala de vitamina B9), plus niacina, tiamina si riboflavina, principii active cu rol antioxidant2.

Dar proprietatile sale nutritionale nu se limiteaza numai la aceste principii active. Ardeiul iute contine si capsaicina, compusul responsabil pentru gustul sau iute. Capsaicina reprezinta un alcaloid, care produce efecte multiple la nivelul organismului, in special asupra sistemului muscular si cardiovascular3.

Concret, una dintre functiile capsaicinei este aceea de a stimula receptorul TRPV1, care se afla in nociceptori (receptorii durerii din piele)4. Prin actiunea substantei asupra lui TRPV1, receptorii ajung sa nu mai raspunda la stimulii care cauzeaza durerea. Practic, nu o mai receptioneaza.

De asemenea, studiile au evidentiat eficacitatea capsaicinei in ceea ce priveste sindromul metabolic5, o dereglare a organismului, cauzata de depunerea de grasime la nivel abdominal, care creeaza rezistenta la insulina. In cadrul unui studiu clinic realizat pe soareci obezi a fost evidentiat faptul ca injectiile cu capsaicina au avut actiune antiinflamatoare asupra tesutului adipos6.

Nu in ultimul rand, capsaicina a fost asociata cu inhibarea procesului de adipogeneza (procesul de formare a grasimilor), cu suprimarea apetitului, dar si cu stimularea termogenezei (capacitatea organismului de a produce caldura), in urma careia se ard caloriile7.

In ceea ce priveste continutul de capsaicina din ardeiul iute, trebuie mentionat faptul ca acesta variaza de la un soi la altul. Exista un instrument de masurare, scara Scoville, pentru gustul iute al alimentelor, in functie de care se stabilesc anumite scoruri. De exemplu, un aliment nu este considerat iute daca are intre 0 si 700 de unitati Scoville. Insa, daca depaseste 80.000 de unitati Scoville, alimentul respectiv este extrem de iute. In plus, multe dintre soiurile de ardei iute, inclusiv habanero si Carolina Reaper, depasesc lejer acest prag.

Ce beneficii are ardeiul iute pentru sanatate

In ciuda gustului arzator, pe care unii il iubesc, in timp ce altii nu reusesc sa-l tolereze deloc, ardeiul iute este un aliment cu beneficii semnificative pentru sanatatea organismului:

  • Sustine ameliorarea durerilor. Datorita capsaicinei din componenta lui, care inhiba receptorii durerii prin inducerea senzatiei de caldura (fara a cauza, insa, arsuri la nivelul organismului), ardeiul iute contribuie la atenuarea durerilor cauzate de diferite manifestari (de la migrene la dureri ce tin de sistemul osos si de cel muscular);
  • Poate regla greutatea corporala. Capsaicina joaca un rol important si de aceasta data prin faptul ca diminueaza apetitul si stimuleaza termogeneza, procesul de incalzire a corpului, care accelereaza arderea;
  • Amelioreaza inflamatiile. Capsaicina din ardeiul iute are si proprietati antiinflamatoare si asta pentru ca reuseste sa suprime actiunea substantei P8, un neuropeptid secretat de celulele nervoase, asociat cu procesele inflamatoare. Acesta este si motivul pentru care multe produse cu actiune antiinflamatoare au capsaicina in compozitia lor;
  • Sustine buna functionare a sistemului cardiovascular. Prin reglarea functiilor metabolice, a colesterolului si imbunatatirea circulatiei sangvine, ardeiul iute poate oferi suport la reducerea hipertensiunii si la apararea functiilor cardiovasculare;
  • Sustine intregul sistem imunitar. Gratie continutului sau bogat in vitamine, minerale, capsaicina si antioxidanti, ardeiul iute se numara printre resursele de incredere pentru buna functionare a organismului.

Moduri de utilizare

Beneficii ardei iute

Exista mai multe moduri in care poti consuma si utiliza ardeiul iute, astfel incat sa profitam la maximum de valoarea sa nutritionala si de beneficiile pe care le are asupra organismului nostru.

Uz intern

Ardeiul iute poate fi consumat ca atare, in stare cruda (pentru asta, insa, trebuie sa ai o toleranta ridicata la alimentele picante), in diverse salate sau preparate (guacamole) sau ca topping (la cartofi sau pizza, de exemplu).

Apoi, avem optiunea ceaiului de ardei iute, un remediu numai bun pentru protejarea functiilor cardiace, care stimuleaza circulatia sangvina si accelereaza metabolismul. Exista si varianta suplimentelor alimentare pe baza de ardei iute, capsule care ajuta la controlul greutatii si la sustinerea sistemului imunitar. Marele avantaj al acestora este ca pot fi luate chiar si de cei care nu se inteleg prea bine cu gustul picant.

Nu in ultimul rand, pentru uzul intern poate fi indicata si tinctura de ardei iute, care se administreaza dupa ce a fost diluata in prealabil in apa (de obicei, raportul este de 10-15 picaturi de tinctura la 100 de mililitri de apa). Odata bauta, aceasta solutie ajuta digestia, accelereaza arderea caloriilor prin stimularea termogenezei si regleaza circulatia sangelui in organism.

Uz extern

In ceea ce priveste uzul extern, ardeiul iute se regaseste in compozitia unor produse din industria farmaceutica si cea cosmetica. Este vorba, in principal, de creme si unguente impotriva durerilor si a inflamatiilor de tot felul, dar si de lotiuni termice, care ajuta la combaterea celulitei prin incalzirea pielii si indepartarea straturilor de tesut adipos.

Precautii si contraindicatii

In ciuda faptului ca ofera numeroase beneficii pentru sanatate, compusii ardeiului iute, in special capsaicina, ar putea avea si efecte adverse in unele cazuri, motiv pentru care alimentul trebuie consumat cu precautie. Persoanele care sufera de afectiuni ale sistemului gastrointestinal ar trebui sa limiteze consumul pentru ca ardeiul iute poate cauza senzatia de arsura in stomac, dar si crampe si dureri abdominale.

De asemenea, femeile insarcinate si cele care alapteaza ar trebui sa fie atente la cantitatea de mancare picanta pe care o consuma. Desi se spune ca acestea pot provoca balonare, colici sau iritatii si eruptii cutanate in cazul bebelusilor, nu exista o baza stiintifica pentru aceasta idee, ba chiar studiile au aratat ca sugarii reactioneaza foarte rar la alimentele pe care le consuma mamele lor9. Totusi, pentru prevenirea senzatiilor de arsura in stomac, ardeiul iute ar trebui utilizat cu moderatie.

Un alt mit tesut in jurul acestui aliment este ca poate fi o cauza a aparitiei cancerului, capsaicina din compozitia lui fiind un factor care favorizeaza declansarea bolii. Nici pentru aceasta teorie nu exista un studiu care sa demonstreze clar legatura dintre cele doua.

In consecinta, ardeiul iute ramane un aliment cu beneficii concrete pentru sanatate, gratie proprietatilor sale nutritionale generoase. Iar acest lucru vine la pachet si cu un gust intens, foarte interesant, numai bun de incercat atunci cand ai nevoie de ceva care sa iti trezeasca simturile.

Referinte:

1. Basic Report: 11980, Peppers, chili, green, canned: https://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/11980?fgcd=&manu=&format=&count=&max=25&offset=&sort=default&order=asc&qlookup=chili+pepper&ds=&qt=&qp=&qa=&qn=&q=&ing=
2. Idem
3. Unravelling the Mystery of Capsaicin: A Tool to Understand and Treat Pain: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3462993/
4. Capsaicin may have important potential for promoting vascular and metabolic health: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4477151/
5. Idem
6. Idem
7. Dietary capsaicin and its anti-obesity potency: from mechanism to clinical implications: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5426284/
8. The role of substance P in inflammatory disease: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15334652
9. Maternal food restrictions during breastfeeding: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5383635/

Foto: Shutterstock.com