durerea-de-spate-problema-tuturor-varstelor



Durerea de spate este un atribut al stilului de viata modern, construit in jurul unui scaun, laptop si telefon. Ne petrecem cea mai mare parte a timpului asezati, aplecati catre un monitor si preferam sa ne relaxam in fata televizorului, in loc sa mergem la sala sau sa ne plimbam in parc.

Statisticile arata ca aproximativ 8 din 10 persoane sufera de un anumit tip de durere de spate cel putin o data pe parcursul vietii. Potrivit unui raport Fit for Work, aproximativ 42% dintre angajatii romani raporteaza, anual, dureri de spate asociate locului de munca. La cealalta extrema, copiii si varstnicii sufera din cauza acestui tip de durere. Care sunt factorii care determina aparitia durerilor de spate, ce putem face atunci cand acestea s-au instalat si, mai ales, ce putem face pentru a le tine in frau?


infografic dureri de spate
CE ESTE DUREREA DE SPATE?

Coloana vertebrala, impreuna cu musculatura, reprezinta axul de sprijin al corpului uman, fiind una dintre cele mai solicitate parti ale corpului. Structura flexibila si rezistenta,coloana vertebrala este alcatuita din aproximativ 33-34 de vertebre, impartite in cinci regiuni, intre care se afla discurile intervertebrale.
Coloana vertebrala este „conectata” de alte oase prin articulatii vertebrale, intarite prin ligamente puternice.
Orice senzatie neplacuta sau disconfort care apare la nivelul coloanei vertebrale sau al musculaturii spatelui se poate defini ca durere de spate. In functie de zona afectata, durerea de spate poate fi: cervicala (la nivelul gatului), toracica, lombara sau poate cuprinde mai multe portiuni ale spatelui.
In functie de intensitate si de timpul cat se mentine, durerea de spate poate fi acuta (senzatii puternice care dureaza relativ putin, de la cateva zile pana la cateva saptamani) si cronica (senzatiile se mentin pe parcursul mai multor luni sau inceteaza si revin).

DE CE APAR DURERILE DE SPATE

Durerile de spate pot ascunde mai multe afectiuni, insa pot fi si rezultatul unui stil de viata, al suprasolicitarii, leziunilor si traumatismelor. Statisticile arata ca doar 1% dintre durerile de spate au o cauza grava, cum ar fi un traumatism al coloanei, tumora sau hernie de disc, restul sunt legate de activitatile fizice curente. Potrivit dr. Georgiana Nedelea, medic specialist ortopedie, Spitalul de Ortopedie si Chirurgie Plastica MedLife, „la copii si la adolescenti, cele mai frecvente cauze ale durerilor de spate sunt diformitatile congenitale ale coloanei (scolioza, lordoza, cifoza), infectiile si traumatismele. In cazul adultilor, durerile de spate sunt determinate de obicei de afectiunile degenerative cum ar fi discopatiile lombare, herniile de disc si spondilolistezisul lombar, traumatisme sau fracturi. La varstnici, cauzele cele mai frecvente sunt fracturile, inclusiv cele pe os patologic (osteoporoza, leziuni secundare tumorale), dar si afectiunile degenerative de tip spondilodiscartroze, spondilolistezis sau stenoza de canal lombar”. Dr. Nedelea subliniaza ca aparitia durerilor de spate mai poate fi favorizata de obezitate, sedentarism, varsta, traumatisme, in special daca acesti factori apar pe o patologie preexistenta, cum ar fi cifoza sau scolioza.

COMPORTAMENTE CARE VA AJUTA SA EVITATI DURERILE DE SPATE

Durerea de spate poate fi preintampinata daca deprindeti cateva obiceiuri simple.

Faceti mai multa miscare. Stim ca este dificil sa faceti sport atunci cand aveti programul incarcat, insa puteti face pauze de cateva minute, din ora in ora. Ridicati-va de la birou, faceti cateva intinderi si cativa pasi. Mergeti pe jos, pedalati, practicati inotul. Astfel, reduceti tensiunea musculara si va relaxati coloana vertebrala.

Supravegheati-va greutatea! Kilogramele in plus, prin schimbarea centrului de greutate, solicita mult mai mult coloana vertebrala, determinand aparitia durerilor sau a unor probleme mai grave.

Fiti atenti la pozitia in care dormiti! Dormitul pe o parte, cu genunchii spre piept, cu o perna intre genunchi, este considerata o pozitie perfecta pentru cei care sufera de dureri de spate. Daca obisnuiti sa dormiti pe spate, puneti o perna sub genunchi si alta in zona lombara. Asigurativa ca salteaua va ofera un suport corespunzator. Evitati saltelele moi sau scobite.

Fiti atenti cand va aplecati! Tineti genunchii indoiti si spatele drept atunci cand va aplecati. Fie ca va aplecati sa va incheiati la sireturi sau sa ridicati un obiect, aceasta este pozitia care va protejeaza spatele. Daca aveti de ridicat greutati, faceti miscarea gradual, astfel incat muschii sa preia greutatea. Nu smuciti.

Adoptati o pozitie corecta la birou. Daca lucrati la calculator, urmariti ca partea de sus a monitorului sa fie la nivelul ochilor. Folositi dispozitive de ajustare a monitorului, daca inaltimea biroului nu poate fi ajustata. In felul acesta, evitati durerea cervicala. Urmariti ca picioarele sa fie la 90 de grade, iar spatele si umerii sa fie relaxati.

Lasati-va de fumat! Numeroase studii arata ca substantele inhalate atunci cand fumam pot afecta tesuturile din zona lombara, incetinind circulatia sangvina si afectand aportul de nutrienti catre discurile intervertebrale.

Fiti atenti la postura! O postura incorecta poate duce pe termen scurt la dureri de spate, insa in timp poate cauza si diformitati. Pentru a avea o postura corecta, stati drept si imaginati-va ca aveti o bara care se intinde de la lobul urechii pana la nivelul arcadei piciorului.

ADRESATI-VA MEDICULUI!

Desi tindem sa neglijam durerile de spate si ne consolam cu ideea ca vor trece de la sine, durerile de spate trebuie tratate cu responsabilitate. „In momentul in care apare simptomatologia, adresati-va medicului pentru un consult specializat in patologia coloanei vertebrale – poate fi un ortoped sau un neurochirurg. In aceasta etapa, medicul va stabili investigatiile necesare si tratamentul pe care trebuie sa-l urmati”, recomanda dr. Georgiana Nedelea.

Referinte:

  1. Musculoskeletal Disorders and the Romanian Labour Market (fitforworkeurope.eu)
  2. Clinica Mayo, Ghidul Sanatatii Familiei, editia a 3-a, editura All, pag. 972
  3. Does Smoking Cause Low Back Pain? (spine-health.com)

Articol publicat in Nr. 4 al revistei Perspective, Jurnal de Medicina Integrativa

Victoria Donos