anghinarea-proprietati-si-beneficii-pentru-un-stil-de-viata-echilibrat

Folosita atat in gastronomie pentru receptaculul floral, cat si in medicina naturista, unde sunt utilizate in special radacina si fruzele, planta de anghinare este recunoscuta pentru beneficiile pe care le are in special asupra ficatului, sanatatii inimii si a nivelului de colesterol. Despre aceste aspecte si multe alte detalii vom discuta pe larg in articolul urmator.

Ce este anghinarea

ce este anghinarea

Desi este cunoscuta de multe persoane ca fiind o leguma, anghinarea sau „Cynara scolymus”, care este denumirea stiintifica, este o planta ierboasa perena care apartine familiei „Asteraceae”, aceeasi din care face parte si floarea soarelui, de exemplu.

O recunoastem imediat dupa lobul format din mugurii de culoare violacee, grupati in varful plantei. Originara din sudul Europei, din zona mediteraneana, anghinarea este cultivata in prezent mai ales in Spania, Italia, Franta, dar si in Statele Unite ale Americii.

Compozitia si valorile nutritive ale anghinarei

Anghinarea se cultiva in special pentru frunzele sale care au un continut de aproximativ 0,2-0,3% cinarina (un puternic antioxidant cu actiune hepatoprotector), pentru principiile amare azulenogene care ajuta in detoxifierea ficatului, pentru enzime, sarurile de potasiu, magneziu s.a. Fiind asemanatoare cu un ciulin, anghinarea are 80% apa, restul ingredientelor fiind reprezentate de:

  • proteine ​​- aproximativ 4%;
  • grasimi - aproximativ 0,1%;
  • carbohidrati - aproximativ 15%.

Conform USDA National Nutrient Database 1 o anghinare medie de aproximativ 120 g contine:

  • Valoare nutritiva - 60 kcal;
  • Proteine - 4 g;
  • Carbohidrati - 19 g;
  • Fibre - 9,1 g;
  • Calciu - 76 mg;
  • Fier - 2,2 mg;
  • Potasiu - 595 mg;
  • Sodiu - 160 mg;
  • Fosfor - 12% din DZR (doza zilnica recomandata);
  • ​Vitamina A - 267 UI;
  • Vitamina C - 25% din DZR;
  • Vitamina K - 24% din DZR;
  • Vitamina B1 - 6% din DZR;
  • Vitamina B2 - 5% din DZR;
  • Vitamina B3 - 7% din DZR;
  • Vitamina B6 - 11% din DZR;
  • Vitamina B9 - 22% din DZR.

Beneficiile sustinute stiintific e ale consumului de anghinare

Datorita complexului de principii active pe care anghinarea le are in structura sa, planta este recunoscuta pentru o serie de beneficii, intrand in compozitia unor suplimente alimentare si produse cu rol hepatoprotector.

beneficiile anginarei

Poate contribui la scaderea nivelului de zahar din sange

Un studiu2 publicat de Science Direct mentioneaza faptul ca anghinarea consumata fiarta (100 g), reducerea nivelului glucozei post-prandiale si implicit nivelul insulinei, la 30 de minute dupa masa. In plus, consumul de anghinare poate ajuta la incetinirea activitatii alfa-glucozidazei, o enzima lizozomala care descompune amidonul in glucoza si care influenteaza reglarea nivelului de zahar din sange.

Ofera suport in reglarea tranzitului intestinal

Datorita continutului mare de fibre, consumul de anghinare poate contribui la reducerea constipatiei, ajuta la imbunatatirea tranzitului intestinal si ofera suport in curele de slabire. Conform specialistilor, cele 9,1 grame de fibre pe care le contine o anghinare medie reprezinta aproximativ 25% din doza zilnica recomandata.

Contribuie la mentinerea unui nivel normal de colesterol in sange

Un studiu publicat de Research Gate3 demonstreaza faptul ca extractul din frunze de anghinare poate sustine reducerea nivelului de colesterol din sange. Cercetarea a fost realizata pe un grup de 143 de pacienti adulti diagnosticati cu hipercolesterolemie, carora li s-a recomandat extractul de frunze de anghinare, utilizat zilnic, timp de sase saptamani. In urma studiului, s-a constatat o scadere cu 18,5% a nivelului de colesterol total, respectiv cu 22,9% a colesterolului „rau“ (LDL). Specialistii sustin ca motivul pentru care au fost obtinute aceste rezultate consta in prezenta luteolinei, un flavonoid existent in frunzele de anghinare, care are rol antioxidant.

Poate ajuta la detoxifierea ficatului si a vezicii biliare

Datorita faptului ca anghinarea contine pana la 6% cynaropicrin si cinarin, substante amare cu rol antioxidant care stimuleaza secretia bilei, anghinarea ajuta la detoxifierea ficatului si a vezicii biliare.

Poate oferi suport in reglarea tensiunii arteriale

Avand un efect pozitiv asupra nivelului de colesterol din sange, anghinarea poate influenta si nivelul tensiunii arteriale. Un studiu4 realizat de „Department of Internal Medicine and Cardiology”, de la Scoala de Medicina din Iran a evidentiat acest lucru. Cercetarea a fost realizata pe un grup de 98 de barbati diagnosticati cu hipertensiune arteriala, carora timp de 12 saptamani li s-a administrat extractul de anghinare. Rezultatul obtinut a fost o reducere a tensiunii arteriale sistolice si diastolice cu o medie de 2,76, respectiv de 2,85 mmHg.

Directii de consum

Pe langa beneficiile specificate anterior, anghinarea ofera suport si in cazul urmatoarelor manifestari:

  • Senzatie de greata si balonare;
  • Constipatie;
  • Disconfort abdominal;
  • Inapetenta (lipsa poftei de mancare);
  • Hepatita cronica;
  • Ciroza hepatica;
  • Ateroscleroza;
  • Hipercolesterolemie;
  • Anorexie;
  • Hipertensiune arteriala.

Cum se utilizeaza

Anghinarea poate fi utilizata atat ca aliment in gastronomie, cat si ca principiu activ in unele suplimente cu rol in sustinerea functiei hepatice, mentinerea nivelului de colesterol si a trigliceridelor, precum si a concentratiei de glucoza din sange.

In gastronomie

Daca dorim sa consumam anghinarea ca aliment, este bine de stiut ca partile sale comestibile sunt frunzele carnoase de la baza inflorescentelor. Pentru a o gati, se taie mai intai lujerul si se pastreaza varful. Frunzele se stropesc cu suc de lamaie, ca sa nu oxideze, apoi se fierb in apa timp de 20-30 de minute. Miezul anghinarei, adica receptaculul florii, se consuma ca atare sau in salate, fiind considerat cea mai gustoasa parte a plantei.

In scop medicinal

Avand in vedere faptul ca anghinarea este o planta recomandata pentru functionarea normala a sistemului hepato-biliar, ea este folosita si in scop medicinal, sub forma de tinctura, ceai sau extract.

Extractul standardizat din frunza de anghinare

Datorita continutului mare de fibre, vitamina A si a complexului de vitamina B, extractul de anghinare contribuie la:

• sustinerea digestiei;
• mentinerea functiilor hepatice;
• mentinerea structurii celulelor hepatice in fata radicalilor liberi si a mucoasei intestinale;
• echilibrarea nivelului de colesterol din sange;
• sustinerea secretiei biliare (actiune coleretica) si la favorizarea eliminarii sucurilor biliare in duoden (actiune colagoga);
• suport in eliminarea compusilor toxici din ficat;
• echilibrarea tranzitului intestinal;
• mentinerea concentratiilor normale ale acidului uric din sange.

Extractul de anghinare exista sub forma de capsule vegetale, fiind utilizate si in dietele vegane. Doza recomandata este de doua capsule pe zi si nu trebuie administrate fara indicatiile oferite de un consultant de specialitate.

Ceaiul de anghinare

ceaiul de anginare

Ceaiul de anghinare poate fi utilizat ca adjuvant in protejarea celulei hepatice, in mentinerea concentratiei normale a colesterolului si a grasimilor din sange sau in reglarea tranzitului intestinal. Indicat este ca ceaiul sa nu se utilizeze fara recomandarea medicului specialist.

Cum se prepara ceaiul de anghinare:

- Se fierb 250 ml de apa si atunci cand ea clocoteste se adauga o lingura cu plante uscate;

- Se lasa la infuzat 15 minute in apa fierbinte, apoi se strecoara si se bea dimineata, pe stomacul gol sau cu 30 de minute inainte de masa;

- Conform recomandarilor si in functie de scopul pentru care este folosit, se consuma cel mult 2-3 cani de ceai de anghinare pe zi.

Precautii

In primul rand, anghinarea nu este indicata femeilor insarcinate sau celor care alapteaza, deoarece principiile sale active pot reduce lactatia. Planta contine o enzima care stopeaza secretia de lapte. De asemenea, nu se recomanda in stadiul acut al bolilor hepato-biliare si renale (litiaza biliara, obstructie biliara) deoarece anghinarea ar putea duce la agravarea obstructiei canalului biliar prin cresterea fluxului biliar. In plus, poate provoca reactii alergice persoanelor care au intoleranta la oricare dintre componentele produsului.

Asadar, exista multe motive pentru care merita sa includem anghinarea in dieta noastra zilnica. Fie sub forma de preparat, fie ca extract, tinctura sau supliment alimentar, ea poate oferi suport pentru un stil de viata sanatos si echillibrat.

Surse:

  1. Nutritive Value of Food: www.ars.usda.gov/is/np/NutritiveValueofFoods/NutritiveValueofFoods.pdf
  2. Boiled wild artichoke reduces postprandial glycemic: https://www.academia.edu/619464/Boiled_wild_artichoke_reduces_postprandial_glycemic_and_insulinemic_responses_in_normal_subjects_but_has_no_effect_on_metabolic_syndrome_patients?auto=download
  3. Beneficial effects of artichoke leaf extract: https://www.researchgate.net/publication/228098851_Beneficial_effects_of_artichoke_leaf_extract_supplementation_on_increasing_HDL-cholesterol_in_subjects_with_primary_mild_hypercholesterolaemia_A_double-blind_randomized_placebo-controlled_trial
  4. Artichoke leaf juice: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22435514

Credit foto: Shutterstock