mituri-despre-nutritie

Obisnuintele alimentare din familie, traditiile culturale, educatia pe care o aveminfluenteaza felul in care, ca adulti, alegem sa ne hranim. De multe ori, certitudinile pe care ne‑am sprijinit se naruie, sub ochiul patrunzator al nutritionistilor din toata lumea.

1 Restrictia calo­rica are efecte benefice pentru sanatate

ADEVARAT

Restrictia calorica (RC) presupune reducerea consumului caloric zilnic cu 15-20%, pas­trand aportul necesar de nutrienti. Acest lu­cru are ca rezultat re­ducerea greutatii, dar si scaderea riscului de a dezvolta boli de­generative. Restrictia calorica reduce rata metabolismului si, in consecinta, intarzie deteriorarea celulelor si diminueaza stresul oxidativ. Cercetarile biochimice au relevat faptul ca RC incurajea­za procesul de autofa­gie (prin care celulele isi distrug compo­nentele imbatranite pentru asigurarea energiei, dar si pentru crearea de noi compo­nente celulare).

RC nu este o cura de slabire, desi are si acest efect, si presupune cel putin 1 an de acomodare la noul stil de viata. Unii nutritionisti combina RC cu conceptul de intermittent fasting (post intermitent), ceea ce inseamna compactarea perioadei in care mancam la 8 ore in timpul zilei – de exemplu, prima masa sa fie la 11, iar ultima, la 19. Desi unii cercetatori avanseaza ipoteza ca restrictia calorica ajuta si la prelungirea vietii, re­zultatele studiilor nu sunt concludente inca, in aceasta privinta.

2 Untura de porc este un aliment daunator pentru sanatate

FALS

Specialistii in biochi­mie alimentara con­firma faptul ca untura de porc are proprietati benefice si este reco­mandata ca atare, dar si pentru gatit – in cantitati moderate. O sursa locala valoroasa de grasimi monosatu­rate (48%), untura de porc, datorita acidului oleic pe care-l contine, combate depresia si protejeaza organismul impotriva aparitiei unor boli severe.

Untura este bogata in vitamina D (o lingura de untura contine 1000 UI de vitamina D, iar ciupercile, singura sursa vegetala de vitamina D la indemana, doar 21 UI pentru o ciuperca) – ceea ce, mai ales in anotimpul rece, o face si mai valoroasa. De asemenea, untura are rol moderat in reglarea hormonala.

„O surpriza placuta a fost ca alimente despre care credeam ca nu-mi fac bine, dar care imi placeau foarte mult – cafeaua si ciocolata neagra, nucile, iaurtul gras, vinul si branza – erau bune pentru sanatate.”

Tim Spector, „The Diet Myth: Why the Secret to Health and Weight Loss is Already in Your Gut

3 Postul este intotdeauna sanatos

FALS

A tine post este o practica larg raspandita la noi, mai cu seama inainte de anumite sarbatori religioase (Pasti, Sf. Maria, Craciun). Exista insa mari diferente intre ce consumau in timpul postului bunicii nostri si ce alegem noi astazi.
Pe vremuri, mesele contineau legume si verdeturi de sezon, consumate crude sau gatite (sub forma de ciorbe, tocane, mancaruri scazute, salate) – ceapa si usturoi, radacinoase, urzici, spanac, loboda, ciuperci, praz, fructe. Astazi, in post mancam multa paine, cartofi, paste, pateuri vegetale si snitele din soia, iar ca gustari, preferam covrigii, merdenelele, pufuletii sau dulciurile de post, care sunt insa sarace in nutrienti.

4 Dietele vegane asigura o sanatate mai buna

FALS

Alimentatia bazata exclusiv pe alimente de origine vegetala (plante, germeni, seminte) este mai restrictiva decat cea vegetariana, care permite laptele, branza si ouale. Dieta vegana duce adesea la pierderea unor nutrienti esentiali organismului, cel mai des intalnite fiind deficientele in complexul de vitamine B, vitamina D, fier, acizi grasi omega-3, iod, zinc.
Chiar daca cei care urmeaza aceasta dieta includ in alimentatie cereale sau lapte imbogatite cu vitamine, soia nemodificata genetic, legume verzi etc., este nevoie de o monitorizare atenta din partea unui nutritionist si de un efort constant pentru a compensa scoaterea din dieta a unor nutrienti.