sanatatea-femeii-un-cumul-de-nevoi-specifice-cand-si-cum-sunt-de-ajutor-suplimentele-alimentare

Prin structura sa complexa, organismul femeii are nevoi specifice pentru a se mentine in echilibru. Cand vorbim despre schimbarile prin care trece la fiecare ciclu menstrual, la sarcina sau la menopauza, vitaminele, mineralele, probioticele, extractele din plante pot fi de un real folos. Va invitam sa parcurgem impreuna cele mai frecvente provocari pentru sanatatea femeii si solutiile naturale care raspund acestora!

text: Andreea Neculai, farmacist; Victoria Donos

1 SARCINA SI ALAPTAREA

Este perioada in care unele suplimente sunt necesare, dar se administreaza cu precautie. Acidul folic, un nutrient din grupul vitaminelor B, este indispensabil in primul trimestru de sarcina, deficitul acestuia fiind asociat cu defectele de tub neural la fat (spina bifida, anencefalie, hidranencefalia etc.)1. Plantele cu efect galactogog, ca schinduful, feniculul, sunt de mare ajutor atunci cand mamicile intampina dificultati in alaptare.
Cereti recomandarea medicului atunci cand vreti sa administrati orice ingredient in sarcina sau alaptare.

2 INFECTIILE VAGINALE SI MICROBIOTA

In corpul nostru locuiesc o multitudine de microorganisme, numite generic microbiom. Acestea colonizeaza preponderent anumite segmente, cum ar fi sistemul digestiv (gura, intestine), tractul uro-genital sau pielea. Orice dereglare la nivelul microbiotei produce dezechilibre. Acestea pot fi totusi controlate prin administrarea bacteriilor benefice, definite de Organizatia Mondiala a Sanatatii ca „microorganisme vii care, atunci cand sunt administrate in doze optime, confera un beneficiu sanatatii organismului-gazda”. In aceasta categorie intra tulpinile apartinand genurilor Lactobacillus, Bifdobacterium, Bacillus, Enterococcus sau Saccharomyces.

Cele mai multe femei, in diferite etape ale vietii, s-au confruntat cu modificari la nivelul florei genito-urinare, implicit cu un episod de candidoza.
Cauza: reducerea tulpinilor de lactobacili, ca urmare a unor tratamente (ex., antibiotice), a variatiilor hormonale (menopauza, ciclu menstrual, sarcina), igiena intima excesiva sau deficitara, stres, tulburari imunitare etc. Administrarea orala de bacterii benefice ajuta la reechilibrarea florei vaginale, dovedesc studiile. Selectati cu atentie produsele care contin
bacterii benefice pentru zona genitala si urmariti capacitatea acestora de colonizare a mucoasei vaginale si de reducere a microflorei patogene. Un exemplu sunt Lactobacilli Astarte, tulpini de bacterii benefice care se regasesc si in microbiota vaginala sanatoasa.2

3 TULBURARILE MENSTRUALE

Cuprind o serie de probleme in care se regasesc tulburarile de ciclu menstrual (absenta ciclului, ciclul neregulat), sangerarile menstruale abundente sau durerea menstruala.3
Antispasticele naturale, cum este radacina de Wild Yam, contribuie la reducerea crampelor musculare si uterine, in timp ce plantele cu potential diuretic, precum papadia, contribuie la ameliorarea retentiei de apa.4
Pentru a regla dezechilibrele hormonale specifice, se recomanda fitoestrogenii, extracte vegetale ce imita activitatea estrogenului in organism (ex., lucerna, feniculul), precum si extractele care stimuleaza productia de progesterone (ex., Vitex).5,6 De asemenea, Vitex agnus-castus poate reduce secretia de prolactina (hormon care inhiba productia de FSH si stimuleaza eliberarea de LH, determinand inrautatirea simptomelor in sindromul ovarelor polichistice). Prin efect antagonist dopaminergic, extractul de Vitex reduce secretia de prolactina si, spre deosebire de medicatia de sinteza, este bine tolerat si are o toxicitate redusa.7

1 din 3 femei va dezvolta o vaginita bacteriana in timpul vietii

sursa: https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/1-in-3-women-will-get-bacterial-vaginosis-but-are-unlikely-to-know-what-it-is-10176252.html

4 VITAMINE SI MINERALE DE CARE N-AR TREBUI SA UITAM

Preocuparea pentru aspectul fizic face ca femeile sa fi tinut cel putin o dieta pe parcursul vietii. Optati pentru un regim echilibrat din punct de vedere nutritiv, chiar daca nu slabiti peste noapte! Deficitul de micronutrienti (vitamine si minerale) este ceva comun cand tinem diete, sustin in unanimitate cercetarile8.
Vitaminele si mineralele nu ingrasa, dimpotriva, functioneaza ca niste coenzime, ajutand organismul sa-si indeplineasca functiile si sa produca energie. Daca faceti si sport, este si mai important sa administrati un complex de vitamin si minerale, pentru a suplini pierderile de micronutrienti.
Osteoporoza si problemele osoase sunt afectiuni care pot fi abordate din timp, printr-un aport sustinut de vitamina D. Dupa menopauza, monitorizati-va densitatea osoasa si asigurati-va ca aveti un aport optim de calciu si de vitamina K.

FRUMUSETEA SE SUSTINE DIN INTERIOR SI IN TIMP

Expresie a sanatatii si a grijii, frumusetea face parte din preocuparea oricarei femei. Putem sa mentinem si sa limitam efectele trecerii timpului asupra frumusetii adaugand in rutina noastra cateva ingrediente.

  • Protectia solara este prima si cea mai importanta crema antiimbatranire. Folositi produse cu factor de protectie solara, adaptate tipului de ten, pe tot parcursul anului.
  • Vitamine si minerale – vitaminele cu efect antioxidant A, C si E9 contribuie la protectia pielii impotriva razelor UV, imbunatatesc structura acesteia si sunt aliati buni in lupta cu imbatranirea. Complexul de vitamine B este studiat pentru efectele benefice in dermatita (biotina) si proprietatile antiinflamatorii (niacina).10 Zincul are un rol important in sinteza de colagen11 si este recomandat ca terapie complementara in probleme precum: acnee, eczeme sau psoriazis.12
  • Acidul hialuronic este un alt ingredient valoros. Acesta este responsabil, printre altele, de hidratarea fibrelor de collagen de la nivelul pielii, mentinandu-le elasticitatea si tonusul. Odata cu inaintarea in varsta, concentratia de acid hialuronic din epiderma scade13, motiv pentru care avem nevoie de un aport extern.


Referinte:

1. www.cdc.gov/ncbddd/folicacid/research.html
2. Anthony P.Thomas, PhD, Vaginal Microbiota, Rationale and Clinical Research of Vaginally-Derived Probiotic Strains to Support Female Urogenital Tract Health
3. Menstrual Problems, www.hoag.org/specialties-services/womens-health/conditions/menstrual-problems/
4. Andrew Pengelly Ph D, AHG, FNHAA. Wild yam. Appalachian Center for Ethnobotanical Studies. September 2011
5. Phytochemical and pharmacological potential of Medicago sativa: A review. Pharmaceutical Biology. 2011
6. Zamani M., Neghab N., Torabian S. Therapeutic effect of Vitex agnus castus in patients with premenstrual syndrome. Acta Med Iran. 2012
7. E.B.Kilicdag, E.Tarim, T.Bagis, S.Erkanli, E.Aslan, K.Ozsahin, E.Kuscu, Fructus agni casti and bromocriptine for treatment of hyperprolactinemia and mastalgia, International Journal of Gynecology and Obstetrics 85 (2004) 292–293
8. Jayson B Calton, Research article Prevalence of micronutrient deficiency in popular diet plans, Calton, Journal of the International Society of Sports Nutrition 2010, 7:24
9. www.webmd.com/beauty/features/nutrients-for-healthy-skin-inside-out#2
10. www.webmd.com/beauty/features/nutrients-for-healthy-skin-inside-out#4
11. Influence of zinc on synthesis and the accumulation of collagen in early granulation tissue, www.ncbi.nlm.nih.gov
12. Evidence supporting zinc as an important antioxidant for skin, International Journal of Dermatology, 2002
13. Hyaluronic acid overview information, www.webmd.com