mituri-despre-imbatranire

Evitarea imbatranirii premature si, implicit, prelungirea tineretii incep printr-o buna cunoastere a propriului corp, a nevoilor si a inamicilor acestuia. Asadar, haideti sa aflam ce este mit si ce este adevar in informatiile care circula despre ceea ce se crede ca ne face bine pe termen lung.

1 Sportul este interzis pe masura ce inaintam in varsta

FALS

Activitatea fizica este o modalitate nu doar de a intretine musculatura, oasele si articulatiile, ci si de a regla parametri pre­cum glicemia, colesterole­mia (creste nivelul de colesterol „bun” si scade nivelul de colesterol „rau”), tensiunea arteriala, com­batand diabetul zaharat si bolile cardiovasculare. De asemenea, s-a demonstrat ca practicarea unei forme de exercitiu fizic favori­zeaza eliberarea de endor­fine in organism, cu efecte asupra bunei dispozitii si de combatere a depresiei si a anxietatii.

2 Odata cu inaintarea in varsta, tot mai multe persoane au intoleranta la lactoza

ADEVARAT

Aproximativ 65% din populatia Globului are o capacitate scazuta de a digera lactoza la maturitate, din cauza secretiei reduse a lactazei, enzima responsabila de digestia lactozei. Se crede ca intoleranta la lactoza este foarte raspandita din cauza ca, inca din perioada preistorica, organismul uman a fost programat sa nu mai secrete lactaza odata cu finalizarea alaptarii, dat fiind ca nu mai existau alte tipuri de lactate. La adultii zilelor noastre, productia de lactaza scade odata cu varsta si, in plus, scade capacitatea organismului de a se adapta la prezenta compusilor din lapte.

3 Incepand cu 40 de ani, vom avea nevoie de ochelari

ADEVARAT

In jurul varstei de 40 de ani, devin suparator de evidente modificarile declansate la nivelul ochilor inca de pe la 20 de ani. Astfel, vom avea nevoie de ochelari pentru a vedea clar, caci ochii isi reduc capacitatea de adaptare la distanta si la apropiere, prin im­batranirea musculaturii. De asemenea, odata cu varsta se degradeaza macula, centrul retinei, care contine atat celule cu conuri, cat si celule cu bastonase, fiindu-ne tot mai greu sa facem lucruri care presupun vederea in de­taliu (citit, recunoastere faciala), dar si sa ne acomodam vederea la tre­cerea dintr-un mediu luminat intr-unul intunecos si invers.

4 Toate cremele antirid previn formarea ridurilor

FALS

Principalul inamic al pielii sunt radiatiile ultra­violete, care o rideaza pre­matur prin distrugerea iremediabila a fibrelor de elastina. Prin urmare, o crema antirid este eficienta doar daca are, in compozitie, si un filtru de protectie solara. Dupa cum ne atrag atentia medicii dermatologi, cre­mele de intretinere pot preveni ridurile daca au un SPF de minimum 20, atat pentru ultravioletele de tip A, cat si pentru ultravioletele de tip B (UVA + UVB).

5 Ne ingrasam mai usor dupa o anumita varsta

ADEVARAT

Necesarul caloric scade odata cu varsta, pe fon­dul reducerii numarului de celule active din fie­care organ, prin reduce­rea activitatilor fizice si prin schimbarea compozitiei corporale (mai mult tesut adipos si mai putini muschi, din cauza modificarii profilului hormonal). Dupa 60 de ani, odata cu fiecare decada de viata, se inregistreaza o scadere cu 8–10% a ratei metabolismului bazal. De aceea, in lipsa unor masuri de restrictie calorica si a unui pro­gram de exercitii fizice, excesul caloric duce la depuneri adipoase si la cresterea greutatii.

referinte:

1. ghr.nlm.nih.gov/condition/lactose-intolerance
2. „Cheia longevitatii”, coordonator dr. Mihai-Alin Scarlat, Editura Minerva, 2010
3. „Ghid de functionare. Cunoaste-ti corpul pentru a ramane tanar si sanatos”, dr. Michael F. Roizen si dr. Mehmet C. Oz, Editura Curtea Veche, 2007
4. „Sanatatea are gust. Ghid de nutritie pentru familie”, dr. Mihaela Bilic, Editura Curtea Veche, 2011