DUBLU puncte Secom Club la produsele Good Routine

astenia de primavara

Ce este astenia de primavara, de ce apare si cum se manifesta? Cum o poti combate pentru a te bucura cu adevarat de fiecare zi

Mintea umana are un echilibru extrem de fragil, puternic influentat de lucrurile pe care le defineste ca fiind importante si de prioritatile care vin la pachet cu ele. Cand acest echilibru este perturbat de anumiti factori, cum ar fi influenta schimbarii de sezon asupra corpului, omul tinde sa devina astenic.

Cuprins:

 

CE INSEAMNA ASTENIE DE PRIMAVARA? CAT DUREAZA ASTENIA DE PRIMAVARA?

Astenia de primavara este definita printr-o stare generala de slabiciune a organismului, cu lipsa energiei si cu momente de depresie. Daca te intrebi cat dureaza astenia de primavara, trebuie sa stii ca simptomele ei pot fi de scurta durata, cronice sau intermitente, avand multiple variatiuni de la caz la caz. In general, astenia de primavara dureaza una - trei saptamani. Daca, dupa aceasta perioada, simptome precum oboseala si epuizarea persista, este recomandat un consult medical amanuntit. Aceste simptome pot indica afectiuni si tulburari mai grave, de exemplu, anemie, stres, anxietate, depresie, hipotiroidism sau chiar anumite tipuri de cancer.

In general, termenul de astenie se aplica in situatiile in care o persoana resimte oboseala acuta fizica si psihica, fara sa fi depus un efort semnificativ, are un somn agitat cu multe intreruperi si o sensibilitate accentuata la anumiti stimuli. Potrivit studiilor, astenia poate afecta intregul corp sau doar anumite regiuni, ingreunand indeplinirea anumitor activitati simple, de zi cu zi, si creand iluzia de slabire a intregului organism.

In majoritatea cazurilor, simptomele asteniei se diminueaza cu timpul, pe masura ce organismul se obisnuieste cu noul sezon.

CAUZELE ASTENIEI DE PRIMAVARA

De-a lungul timpului au fost gasite cateva explicatii referitoare la ce ar putea cauza astenia de primavara. Printre ele se numara:

  • O instabilitate hormonala provocata de lumina excesiva. Ochiul are anumiti receptori care percep lumina soarelui si ajusteaza productia de melatonina, un hormon responsabil pentru starea de somnolenta. Cu cat ochiul este expus mai mult la lumina, cu atat corpul va produce mai multa melatonina. Odata cu venirea primaverii, omul este expus din ce in ce mai mult timp la lumina zilei, producandu-se un dezechilibru hormonal.
  • Un nivel scazut al endorfinelor. Endorfinele, sau moleculele fericirii, sunt hormoni care provoaca sentimente de calm si de bunastare, iar, atunci cand nivelul lor este unul scazut, apar stari de anxietate, negativitate si tristete. Productia de endorfine se diminueaza pe timpul iernii din cauza luminozitatii scazute, a temperaturilor negative, dar si din cauza ca multe persoane isi reduc activitatea fizica in timpul iernii, iar efectele se resimt primavara.
  • Alergiile. Expunerea la polen, mucegai, acarieni de praf are ca rezultat dezvoltarea anumitor alergii. Cercetarile facute de eHealthme.com arata ca astenia este foarte frecventa printre persoanele cu predispozitie la alergii sezoniere, tensiune arteriala mare, hipercolesterolemie. Dintre persoanele cu alergii sezoniere care se confrunta si cu astenia, 38,55% au peste 60 de ani.
  • Expunere indelungata la stres. Stresul intensifica orice problema sau conditie medicala, inclusiv astenia. Persoanele al caror organism face un efort suplimentar de adaptare la unele conditii noi, fie ele meteorologice, medicale sau personale, sunt mai susceptibile la a resimti astenia, arata epainassist.com. Unele dintre situatiile personale care favorizeaza instalarea asteniei sunt: activitatea fizica intensa prelungita, munca excesiva, schimbarea locului de munca, instabilitatea financiara, dificultati care apar in cazul unei schimbari survenite in stilul de viata - mutarea intr-un alt oras sau intr-o alta tara etc.
  • Schimbari climatice frecvente. Primavara atrage dupa sine o instabilitate din punct de vedere al conditiilor meteo: zilele calduroase sunt urmate de cele ploioase si friguroase. Acest lucru obliga organismul sa se adapteze si readapteze continuu, crescand predispozitia catre astenie.

SIMPTOME ASTENIE DE PRIMAVARA

Simptomele asteniei fizice si psihice pot fi asociate de regula si cu alte afectiuni, asa ca, uneori, un diagnostic corect se poate dovedi dificil de pus. In plus, ele variaza foarte mult de la om la om, ceea ce impiedica de cele mai multe ori reperarea adevaratei probleme. Simptomele asteniei sunt atat de ordin mintal, cat si fizic. Printre cele mai comune simptome astenie de primavara se numara:

  1. Simptome fizice:
  • Semne de raceala
  • Febra
  • Epuizare fizica
  • Ameteli
  • Palpitatii
  • Disconfort fizic
  • Spasme si crampe musculare
  • Tremur al corpului la depunerea unui efort minim
  • Dureri de cap
  • Caderea parului
  • Cresterea sau diminuarea apetitului
  • Tulburari de somn

    2. Simptome psihice:
  • Imposibilitatea de a duce la bun sfarsit anumite actiuni
  • Epuizare psihica
  • Depresie sau tristete intensa fara un motiv anume
  • Irascibilitate
  • Confuzie generala
  • Pierderea interesului pentru activitatile preferate

CE MODIFICARI HORMONALE AU LOC DIN CAUZA ASTENIEI DE PRIMAVARA?

Asa cum modificarile si dereglarile hormonale pot provoca astenia de primavara, si viceversa este valabila. Mai exact, persoanele care sufera de astenie de primavara din pricina stresului sau a efortului fizic prea mare pot suferi mai apoi dereglari hormonale, cum ar fi excesul de melatonina sau nivelul scazut al endorfinelor.

CUM PUTEM PREVENI ASTENIA DE PRIMAVARA?

Pentru a preveni aceasta stare coplesitoare, este indicata urmarea unor activitati simple ce ar putea contracara simptomele. Printre remedii numaram:

  • Un regim alimentar divers, care sa asigure toate clasele de nutrienti esentiali: vitamine, minerale, acizi grasi, care sa ii ofere organismului cat mai multa energie. Se recomanda evitarea alimentelor bogate in zahar si grasimi, foarte procesate. De asemenea, este recomandata distribuirea alimentelor in mai multe mese mici pe parcursul zilei, in locul unui pranz abundent sau al unei cine copioase 
  • Evitarea consumului de alcool, bauturi energizante si a fumatului.
  • Cat mai multe activitati relaxante, care sa alunge stresul si melancolia: o plimbare in parc, urmarirea unui film interesant, recitirea cartii preferate, iesiri frecvente cu persoanele dragi.
  • Activitate fizica usoara, cum ar fi jogging-ul sau plimbarile lungi. Petrecerea timpului in aer liber este extraordinara pentru energizarea organismului, insa este de evitat efortul excesiv, care ar putea duce la epuizare.

CE PERSOANE SUNT CEL MAI AFECTATE DE ASTENIA DE PRIMAVARA?

Astenia este o afectiune care nu discrimineaza si poate afecta pe absolut oricine, indiferent de categoria de varsta. Totusi, persoanele foarte active profesional, copiii si batranii care sufera deja de anumite preconditii pot fi mai susceptibili. De asemenea, pentru ca exista o stransa legatura intre dereglajul hormonal si astenie, femeile aflate la menstruatie sau menopauza au o predispozitie mai mare catre aceasta afectiune.

ASTENIA DE PRIMAVARA SI ALIMENTATIA

 

alimentatie sanatoasa

O alimentatie potrivita poate influenta mult bunastarea generala. Urmatoarele alimente sanatoase ofera un nivel mare de energie si ajuta la mentinerea sanatatii generale prin continutul bogat in nutrienti:

  • Fructele si legumele crude. Cea mai buna sursa de energie va fi reprezentata intotdeauna de fructele si de legumele crude, asa ca acestea nu trebuie sa lipseasca din meniul zilnic. Pentru asimilarea cat mai multor minerale si vitamine este indicat ca meniul sa contina o varietate cat mai mare de fructe si legume. Sunt recomandate citricele si kiwi, bogate in vitamina C si antioxidanti, ciupercile, care contin seleniu si vitamine B, usturoiul, ce contine compusi care sustin sistemul imunitar, spanacul, bogat in acid folic, fibre si antioxidanti, cartoful dulce, cu un continut mare de betacaroten, si bananele, care contin triptofan, benefic pentru reglarea somnului.
  • Semintele de dovleac. Senzatia de oboseala la un efort mic poate fi o cauza a deficitului de magneziu, iar adaugarea semintelor de dovleac in dieta ofera organismului cantitatea de magneziu care ii lipseste.
  • Cerealele integrale. Carbohidratii complecsi din cerealele integrale combat astenia si ofera organismului foarte multa energie. Desi unele persoane se tem sa adauge carbohidrati in dieta zilnica, adevarul este ca acestia sunt de neinlocuit cand vine vorba de energie.
  • Alune. Intr-adevar, alunele contin foarte multe grasimi, insa sunt bogate in acizii grasi Omega-3, care ajuta la reducerea inflamatiilor, precum si resveratrol, care protejeaza impotriva afectiunilor inimii.
  • Ciocolata neagra. Folosita cu moderatie, ciocolata neagra aduce organismului cantitati importante de nutrienti. Sunt suficiente cateva patratele de ciocolata, cu o concentratie cat mai mare de cacao, pentru a oferi organismului fier, magneziu, cupru, mangan, postasiu, fosfor, zinc si seleniu.
  • Pepene rosu. Un posibil motiv pentru oboseala si ameteala este deshidratarea, iar pepenele rosu contine 92% apa si este plin de electroliti. In plus, este bogat in potasiu, vitamina C, fier si licopen, un antioxidant puternic.

SOLUTII PENTRU COMBATEREA ASTENIEI DE PRIMAVARA

Oricat de coplesitoare ar parea efectele sale, exista cateva moduri de a combate astenia de primavara si de a avea mai multa grija de propriul corp, fara a recurge direct la un tratament medicamentos.

  • Exercitiile fizice: Desi vei simti ca nu ai suficienta energie pentru asta, exercitiile usoare sunt benefice si pentru combaterea asteniei, nu doar pentru prevenirea ei. Plimbarile lungi, inotul sau programele mai lejere de aerobic ajuta organismul sa elibereze mai multe endorfine, inducand o stare generala mai buna.
  • Hidratarea: Pentru a recapata vitalitatea si a ameliora multe dintre simptomele asteniei, hidratarea corespunzatoare este esentiala. Asadar, asigura-te ca ii oferi corpului suficienta apa, in functie de greutate si de stilul de viata.
  • Distractia: Aforismul „rasul este cel mai bun medicament” se aplica perfect in acest caz. Activitatile distractive pot alunga orice stare de melancolie, asa ca trebuie incluse in programul zilnic.
  • Somnul: Privarea de somn creeaza o stare generala de irascibilitate si scade puterea de concentrare, ingreunand orice activitate din viata de zi cu zi. In timp, lipsa somnului poate provoca probleme grave de sanatate, cum ar fi cele de memorie, cardiace, diabet sau chiar cancer. Pentru o buna dispozitie si, mai ales, un corp sanatos, este indicat un somn linistit de minimum 7 ore in fiecare noapte
  • Vitamine pentru astenia de primăvară - complexul B este un adjuvant natural care lupta impotriva oboselii si se gaseste in cantitati mari in banane sau in cerealele integrale.

COMBATEREA ASTENIEI DE PRIMAVARA PRIN FITOTERAPIE

astenie functionala

Pentru ca nu este considerata o afectiune in sine, nu exista medicamente pentru astenie functionala, cu exceptia cazurilor in care medicul considera necesare anumite tratamente specifice pentru combaterea unor simptome. Fitoterapia sau folosirea plantelor si a extractelor din plante in scopuri terapeutice poate fi de mare ajutor in combaterea asteniei. Daca suferi de astenie, alege cateva plante care iti pot fi de ajutor:

  • Magnolia: Pe langa aspectul elegant si mireasma atragatoare, magnolia are si intrebuintari medicinale. Potrivit unui studiu realizat la Institutul pentru Medicina Traditionala din Portland, Oregon, scoarta sa poate fi folosita ca remediu pentru: ameliorarea crampelor, o mai buna functionare a sistemului respirator, detoxifierea oganismului, accelerarea functiilor cognitive, calmarea sistemului digestiv, stimularea apetitului, reducerea stresului si multe altele. Asadar, acopera si trateaza multe dintre simptomele asteniei.
  • Ghimbirul: Folosit drept condiment sau in ceaiuri, ghimbirul are numeroase proprietati medicinale, avand efecte pozitive asupra digestiei si intarind sistemul imunitar. In plus, este un foarte bun antiinflamator si antioxidant.
  • Maca: Membra a familiei cruciferelor, Maca ajuta la reglarea hormonala, creste nivelul energiei, imbunatateste memoria si ofera un impuls general organismului, fiind bogata in fier, fosfor, calciu si carbohidrati.
  • Macrisul (Rumex patientia): Macrisul este o arma importanta in lupta impotriva infectiilor, a intoxicatiilor, a afectiunilor ficatului, afectiunilor digestive, problemelor dermatologice. De asemenea, ofera un concentrat de minerale si nutrienti, care ajuta organismul sa capete energie.
  • Ginseng: Una dintre cele mai cunoscute plante medicinale din lume, ginsengul a fost folosit peste tot in lume ca tratament impotriva durerilor de cap, a infertilitatii, a stresului, a problemelor cognitive.
  • Rhodiola Rosea: Cunoscuta si sub numele popular de ruja, Rhodiola Rosea are efecte dovedite in combaterea stresului si a depresiei deoarece ajuta la reglarea nivelului de serotonina si dopamina din organism si la cresterea nivelului beta-endorfinelor.

Astenia de primavara poate fi combatuta cu putin efort si cu grija fata de propriul corp. O alimentatie sanatoasa, activitate fizica usoara, cateva momente periodice de relaxare si timpul petrecut cu cei dragi pot face minuni.

Foto: Shutterstock, Freepik

Produse recomandate


  • 30 tablete ActivT...
    Pret obisnuit
    76,00 lei
  • Pret obisnuit
    76,00 lei
  • 30 capsule vegetale
    Pret obisnuit
    91,00 lei

Urmatorul articol


Lasa un comentariu

Nu uita, comentariile trebuie aprobate inainte de publicare