ceaiul-de-hibiscus-care-sunt-beneficiile-pentru-sanatate-cum-se-prepara-si-care-este-cantitatea-recomandata

Ceaiul de hibiscus este consumat in intreaga lume, in special datorita proprietatilor sale terapeutice si a continutului bogat in antioxidanti, dar si pentru aroma sa speciala.

Despre ceaiul de hibiscus si originea florilor de hibiscus

Hibiscusul este o planta originara din Africa de Nord si Asia de Sud-Est cunoscuta pentru florile sale mari si colorate in nuante de rosu, alb, galben sau portocaliu. Exista mai multe soiuri din care se prepara ceaiul de hibiscus, insa cel mai popular este Hibiscus sabdariffa (1). Acesta are flori rosii si este folosit in scop medicinal, cu precadere pentru obtinerea suplimentelor alimentare si a ceaiurilor.

originea florilor de hibiscus

Ceaiul de hibiscus este obtinut dintr-un amestec de flori si frunze uscate, alaturi de caliciul plantei. Gustul sau este usor acrisor, asemanator cu cel al afinelor. Ceaiul are o nuanta de rosu intens si poate fi consumat atat cald, cat si rece.

Printre sortimentele de ceai de hibiscus care sunt consumate in intreaga lume se numarara Agua de Jamaica, Lo-Shen, ceaiul Sudan sau Karkade.

De-a lungul timpului, ceaiul de hibiscus a fost utilizat cu diferite scopuri. Egiptenii consumau ceaiul de hibiscus pentru efectul sau diuretic, pentru prevenirea manifestarilor bolilor cardiovasculare sau pentru a scadea temperatura corpului. Mai mult decat atat, in Egipt si in Sudan ceaiul de hibiscus este consumat in mod traditional la nunti, iar Bissap (un sortiment de ceai de hibiscus) este considerat bautura nationala in Senegal.

In Africa, ceaiul de hibiscus era utilizat pentru reducerea simptomelor racelii, constipatiei, durerilor in gat si bolilor de ficat.

In medicina traditionala chineza, de exemplu, hibiscusul este utilizat ca planta medicinala pentru reducerea simptomelor afectiunii denumite Zona Zoster precum si a altor probleme ale pielii.

Care sunt proprietatile ceaiului de hibiscus

Ceaiul de hibiscus este utilizat pentru proprietatile sale antioxidante, fiind o sursa importanta de vitamina C. In plus, acesta nu contine multe calorii si nici cafeina. Asa cum arata studiile din literatura de specialitate, ceaiul de hibiscus contine o concentratie ridicata de antioxidanti (2), chiar mai mult decat ceaiul matcha si ceaiul verde.

Concret, valorile nutritionale pentru 100 grame sunt urmatoarele (3):

  • Vitamina C - 18.4 mg
  • Vitamina A - 296 IU
  • Calciu - 8 mg
  • Fier - 0,08 mg
  • Magneziu - 3 mg
  • Mangan - 0.477 mg
  • Fosfor - 1 mg
  • Potasiu - 20 mg
  • Sodiu - 4 mg
  • Zinc - 0,04 mg
  • Acid folic - 1 mg

In plus, ceaiul de hibiscus contine in proportie de 15-30% acizi organici precum acid malic, acid tartric si acid citric.

Care sunt beneficiile ceaiului de hibiscus

beneficiile ceaiului de hibiscus

Ceaiul de hibiscus este recunoscut pentru numeroasele sale beneficii asupra organismului. Datorita continutului bogat in nutrienti si a concentratiei ridicate de antioxidanti si de vitamina C, ceaiul de hibiscus este utilizat ca suport in medicina integrativa. Printre principalele sale beneficii se numara urmatoarele:

  • Contribuie la scaderea tensiunii arteriale - consumul de ceai de hibiscus are proprietati antihipertensive (4). Acesta ajuta la scaderea tensiunii arteriale sistolice si diastolice.
  • Ajuta la reducerea colesterolului - datorita proprietatilor hipolipemiante, ceaiul de hibiscus ajuta la scaderea colesterolului „rau“ (LDL - colesterol) si poate preveni aparitia afectiunilor cardiovasculare (5). Totodata, acesta este benefic si pentru persoanele cu diabet.
  • Are efect antiinflamator si antibacterian - datorita continutului bogat in antioxidanti, acesta protejeaza organismul de efectele negative ale radicalilor liberi (6).
  • Are rol de sustinere a sistemul imunitar - frunzele de hibiscus au o concentratie bogata de vitamina C, nutrient esential care sustine sistemul imunitar si protejeaza organismul impotriva racelilor.
  • Sustine sanatatea ficatului - proprietatile antioxidante ale ceaiului de hibiscus pot contribui la mentinerea sanatatii ficatului.
  • Imbunatateste digestia - ceaiul de hibiscus actioneaza ca un usor laxativ, fiind de ajutor in mentinerea sanatatii sistemului gastrointestinal si ameliorarii efectelor constipatiei.
  • Contribuie la combaterea anxietatii - datorita proprietatilor antidepresive (7).
  • Ajuta la controlul greutatii - ceaiul de hibiscus poate ajuta in curele de slabire deoarece ajuta la scaderea nivelului de colesterol si de trigliceride din organism (8).

Citeste si Ceaiul de musetel: proprietati, beneficii si contraindicatii

Cum se prepara ceaiul de hibiscus si care este cantitatea recomandata

cum se prepara ceaiul de hibiscus

Ceaiul de hibiscus se gaseste sub forma de pliculete sau vrac si poate fi preparat cu usurinta. Se adauga un pliculet sau o lingura cu flori de hibiscus uscate intr-o cana, se toarna apa fierbinte si se lasa la infuzat pentru cinci minute. Se strecoara la final si se serveste cald sau rece, indulcit cu o lingura de miere sau stevia.

Optional, poate fi adaugata si o felie de lime si cateva frunze de menta. Dupa preferinte, se poate adauga si un betisor de scortisoara.

Cantitatea zilnica recomandata (9) este de cel mult trei cani pe zi si infuzarea a una sau doua linguri de flori de hibiscus uscate. Aceeasi cantitate este recomandata si persoanelor cu tensiune arteriala crescuta. In plus, 500 de ml de ceai de hibiscus consumat zilnic pe o perioada de cel mult sase saptamani, inainte de micul dejun, poate contribui la scaderea tensiunii arteriale.

Precautii

Deoarece ceaiul de hibiscus poate contribui la scaderea tensiunii arteriale, consumul nu este recomandat persoanelor care au tensiune arteriala scazuta. Totodata, acesta poate inhiba efectul anumitor medicamente, asa ca este recomandat un consult medical inainte de utilizarea ceaiului de hibiscus.

Persoanele care au diabet si femeile insarcinate ar trebui sa evite consumul de ceai de hibiscus, dar si a suplimentelor alimentare pe baza de hibiscus.

Ceaiul de hibiscus este o sursa importanta de antioxidanti si, daca este consumat conform cantitatii recomandate, contribuie la mentinerea unui organism sanatos.

Bibliografie:

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4863543/
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21314460
3.https://www.organicfacts.net/health-benefits/beverage/hibiscus-tea.html
4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3593772/
5.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711309002694?via%3Dihub
6.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92761/
7.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3407014/
8.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24549255
9.https://www.uofmhealth.org/health-library/hn-4373005#hn-4373005-how-it-works

Sursa foto: Shutterstock