vitamina-c-beneficii-doza-recomandata-si-contraindicatii

Vitamina C, cunoscuta si sub denumirea de acid ascorbic, este unul dintre cei mai siguri si mai eficienti nutrienti. Printre beneficiile sale se numara protejarea organismului impotriva deficientelor imunitare, a bolilor cardiovasculare, a problemelor prenatale, a bolilor de ochi si chiar impotriva imbatranirii pielii.

Cuprins:
Cum a fost descoperita Vitamina C?
Ce efecte are consumul de Vitamina C asupra corpului nostru?
Vitamine C: Beneficii
Vitamina C: remediu natural
Ce alimente contin cea mai mare cantitate de vitamina C?

Cum a fost descoperita Vitamina C?

In 1912, biochimistul polonez Casimir Funk dezvolta conceptul de vitamine. Intre 1928 si 1933, doua echipe independente, formate din cercetatorul ungur Albert Szent György si cercetatorul american Joseph L. Sviberly, pe de-o parte, si cercetatorii americani Charles Glen King si W. A. Waugh, pe de alta parte, izoleaza vitamina C (acidul hexuronic). Acidul hexuronic este denumit apoi acid ascorbic, recunoscandu-se formal natura antiscorbutica a compusului. In 1937, cercetatorul Albert Szent György primeste Premiul Nobel pentru medicina pentru aceasta descoperire.

Folosirea in scop medicinal a vitaminei C dateaza inca din secolul 18. Scorbutul, boala cauzata de deficienta vitaminei C, era o problema frecvent intalnita, in special printre marinari si navigatori, estimarile aratand ca peste 2 milioane dintre acestia au fost afectati. In 1747, James Lind, un medic scotian, a facut un experiment pentru tratatea scorbutului si a descoperit ca doar portocalele si lamaile ameliorau simptomele bolii.

Din 1928 pana in 1933, o echipa de cercetatori maghiari, Joseph L. Svirbely, Albert Szent-Györgyi si cercetatorul american Charles Glen Kind au izolat pentru prima data vitamina C si i-au dat denumirea de acid ascorbic. De atunci, vitamina C a fost folosita nu numai in tratarea scorbutului, ci si pentru imbunatatirea imunitatii, impotriva simptomelor de gripa si raceala, dar si ca supliment, pentru a proteja intregul organism.

Ce efecte are consumul de Vitamina C asupra corpului nostru?

Spre deosebire de animale, organismul uman nu poate sintetiza singur vitamina C, motiv pentru care are nevoie sa isi ia doza din alimentatie si din suplimente. Vitamina C are numeroase efecte pozitive, inclusiv asupra regenerarii pielii. Aceasta ajuta la cresterea si regenerarea testurilor din tot corpul, prin faptul ca iti ajuta organismul sa produca mai mult colagen. Colagenul este o proteina esentiala pentru regenerarea pielii, intretinerea articulatiilor, tendoanelor, ligamentelor, cartilajelor si a vaselor de sange.

De asemenea, vitamina C este un antioxidant puternic, care impiedica actiunea radicalilor liberi (compusi rezultati in urma proceselor de oxidare, dar si ca urmare a contactului cu agenti sau substante poluante) asupra organismului. Acumularea radicalilor liberi in organism este periculoasa in timp, deoarece este unul dintre factorii care contribuie la imbatranire, dar si la aparitia unor boli cardiovasculare, a artritei si a cancerului.

Avem nevoie de vitamina C si pentru a sintetiza cei mai importanti neurohormoni: noradrenalina, adrenalina, dopamina, produsi in sistemul nervos sau in glandele suprarenale. Unele dezechilibre hormonale pot indica si o deficienta de vitamina C, deoarece aceasta stimuleaza si protejeaza glanda hipofiza, care secreta hormonii responsabili de sexualitate, psihic, crestere si de functionare a tiroidei.

Vitamina C se gaseste in concentratii mari in creier, leucocite, ochi, glande suprarenale, ficat, tiroida, mucoasa intestinului subtire sau in splina. Acestea au concentratii de vitamina C de la 10 pana la 50 de ori mai mari ca acelea din plasma, celulele rosii sau din saliva. De aceea, cand apare o deficienta de vitamina C, acestea sunt primele organe afectate.

Vitamine C: beneficii

Vitamina C poate avea numeroase beneficii asupra organismului, dintre care cele mai importante sunt:
1. Intarirea imunitatii
2. Reduce simptomele gripelor sau ale racelilor
3. Efect antioxidant
4. Scaderea hipertensiunii
5. Dilatarea vaselor de sange
6. Reduce efectele intoxicarii cu plumb
7. Ajuta la scaderea in greutate
8. Reduce nivelul de stres
9. Scade riscul cataractei
10. Reduce riscul aparitiei cancerului
11. Ajuta la mentinerea nivelului de energie
12. Protejeaza organismul impotriva bolilor cardiovasculare
13. Protejeaza organismul impotriva diabetului
14. Previne aparitia astmului
15. Protejeaza pielea impotriva razelor ultraviolete
16. Stimuleaza productia de colagen
17. Cicatrizeaza ranile
18. Imbunatateste textura pielii
19. Ajuta la cresterea parului
20. Impiedica pierderea firelor de par

Vitamina C: remediu natural

Toate aceste beneficii ale vitaminei C contribuie la mentinerea sanatatii si a bunei functionari a organismului. Astfel, vitamina C si-a castigat notorietatea de remediu eficient pentru unele afectiuni, scrie organicfacts.com.
1. Are efect reparator
Pentru ca ajuta la refacerea tesuturilor prin stimularea productiei de colagen, vitamina C este eficienta in cicatrizarea si in vindecarea ranilor suferite in urma arsurilor, interventiilor chirurgicale, taieturilor sau a expunerii la raze ultraviolete. Numeroase lotiuni sau solutii din comert contin acest ingredient cu proprietati de reparare a pielii.
2. Lupta impotriva cancerului
Oamenii de stiinta au descoperit ca un consum ridicat de vitamina C scade riscul aparitiei cancerului la nivelul plamanilor, corzilor vocale, gatului si al gurii, colonului, stomacului si al esofagului. De asemenea, vitamina C este benefica si pentru persoanele care fac chimio si radioterapie, reducand efectele toxice ale acestora asupra organismului.
3. Diabet
Deficienta de vitamina C este unul dintre factorii care contribuie la aparitia diabetului. De aceea, suplimentele cu vitamina C sunt benefice pentru diabetici, pentru ca ii ajuta sa proceseze mai usor insulina si glucoza, regland nivelul zaharului din sange, potrivit Atkins.com.
4. Previne bolile de inima
Studiile arata ca vitamina C ajuta la dilatarea vaselor de sange, poate reduce riscul formarii cheagurilor de sange si reduce nivelul colesterolului, ceea ce imbunatateste circulatia sangelui si contribuie activ la mentinerea sanatatii inimii.
5. Regleaza presiunea sangelui
Vitamina C ajuta la reducerea riscului de a face atacuri cerebrale, pentru ca mentine tensiunea arteriala in parametri normali, dar si pentru ca protejeaza organismul impotriva radicalilor liberi, unul dintre factorii care predispun la atacuri cerebrale. Vitamina C scade tensiunea, in cazul persoanelor cu probleme, si poate ajuta la prevenirea nasterilor premature, arata un studiu al Universitatii de Medicina Johns Hopkins.
6. Astmul
Acidul ascorbic amelioreaza simptomele astmului si protejeaza organismul impotriva poluarii, care poate da adeseori reactii similare cu cele ale astmului sau bronsitelor. Studiile arata ca un consum regulat de vitamina C poate reduce crizele de astm si imbunatateste activitatea sistemului respirator.

Ce alimente contin cea mai mare cantitate de vitamina C?

Unele alimente, in special fructele si legumele verzi, sunt bogate in vitamina C, iar consumul lor iti poate asigura o doza sanatoasa din aceasta vitamina. Portocalele, ardeiul rosu, ardeiul iute, kale, varza de Bruxelles, broccoli, capsunele, grepfruitul, guava, kiwi si ardeiul verde sunt alimentele care contin cele mai mari doze de vitamina C. Si mazarea, rosiile, papaya, pepenii, ananasul sau fructele de padure au doze mari de vitamina C, asa ca o dieta bazata pe consumul a cat mai multor fructe si legume din aceste categorii asigura un aport optim de vitamine si de minerale, printre care si vitamina C.

De ce este important sa consumam Vitamina C iarna?

Iarna, sistemul nostru imunitar este mai slabit, iar consumul scazut de legume si de fructe duce si la scaderea depozitelor de vitamina C din organism. Imunitatea este strans legata de vitamina D, pe care organismul nostru o sintetizeaza la lumina soarelui. Cum iarna nu avem parte de atat de mult soare ca in lunile calde, imunitatea organismului este, in mod natural, mai scazuta. Acesta este si motivul pentru care suntem mai vulnerabili in fata virusurilor si a bacteriilor de gripa si raceala. Vitamina C ajuta la intarirea sistemului imunitar si, chiar daca nu vindeca racelile, este eficienta in tratarea simptomelor.

Ce probleme cauzeaza deficitul de Vitamina C?

Deficienta de vitamina C in organism apare in timp, ca rezultat al unei diete din care aceasta lipseste sau este in cantitati insuficiente. In timp, deficienta de vitamina C afecteaza productia de colagen, lucru care duce la ruperea tesuturilor. Cea mai grava afectiune cauzata de lipsa vitaminei C din organism este scorbutul, o boala tot mai rar intalnita in zilele noastre.

Predispuse la o deficienta de vitamina C sunt persoanele dependente de alcool sau droguri, cele care tin diete extreme, persoanele mai in varsta, fumatorii, femeile insarcinate sau cele care alapteaza, dar si persoanele care sufera de afectiuni care le impiedica sa absoarba in mod corect nutrientii din alimente.

Simptomele deficientei de vitamina C includ o stare de oboseala si de slabiciune constanta, dureri musculare si ale articulatiilor, invinetirea rapida a pielii la lovituri, piele uscata, par, care se rupe usor, inflamarea si decolorarea gingiilor, sangerari nazale sau pierderi in greutate.
Daca nu este tratata, deficienta de vitamina C poate cauza si probleme respiratorii, febra si convulsii, insa doar in cazuri rare.

Doza zilnica recomandata

Doza zilnica recomandata de vitamina C depinde de mai multi factori. Potrivit Mayoclinic.com, barbatii ar trebui sa isi asigure o doza de 90 de mg zilnic, femeile - 75 de mg, femeile insarcinate - 85 de mg, femeile care alapteaza - 120 de mg. De asemenea, fumatorii pot creste doza cu 35 de mg pe zi, insa nu este recomandat sa luati mai mult de 2000 de mg de vitamina C pe zi.

Copiii au nevoie de vitamina C pentru ca aceasta ajuta cresterea si dezvoltarea tesuturilor. Astfel, doza zilnica recomandata pentru copii arata in felul urmator:
— 0-12 luni - este suficienta vitamina C pe care bebelusul o ia din laptele matern
— 1-3 ani - 15 mg
— 4-8 ani - 25 mg
— 9-13 ani - 45 mg
— 14-18 ani - 75 de mg

Ce reactii adverse poate provoca consumul de vitamina C?

Vitamina C este considerata a fi sigura, mai ales cand este luata in limitele recomandate de medici. Insa chiar si asa, unele persoane pot avea reactii adverse, mai ales daca au o alergie la un ingredient prezent in produsele cu vitamina C, scrie Mayoclinic.com. Aceste reactii adverse includ crampe sau dureri abdominale, dureri in piept, erodarea danturii, ameteli, diaree, oboseala, senzatie de vertij, dureri de cap sau arsuri in piept.

Un consum excesiv de vitamina C a fost asociat cu aparitia unor reactii adverse de supradoza: formarea unor cheaguri de sange, a pietrelor la rinichi, probleme la nivelul sistemului digestiv si distrugerea celulelor rosii. In cazul ingerarii unei cantitati excesive, medicii ar putea recomanda diureza si spalaturile stomacale, pentru a reduce efectele supradozei asupra organismului.

Preparate farmaceutice

Vitamina C poate fi achizitionata sub forma de capsule, tablete, tablete efervescente sau siropuri. Poate fi cumparata ca atare sau in combinatii cu alte vitamine sau minerale, precum vitamina E, seleniu, zinc sau magneziu.