sforaitul-cronic-cauze-tipuri-factori-de-risc-si-metode-de-combatere

Sforaitul cronic este o manifestare cu un impact semnificativ nu doar asupra calitatii somnului nostru (si al partenerului de viata), ci si asupra starii generale de sanatate. Acesta se manifesta atat la barbati, cat si femei, indiferent de varsta, si poate avea mai multe cauze in spate.

Efectele sforaitului cronic sunt profunde, iar in cele ce urmeaza vom analiza in detaliu ce este, care sunt cauzele si factorii de risc, dar si care sunt cele mai eficiente tratamente si metode de combatere.

Ce este sforaitul cronic

Inainte de a dezvolta subiectul, este important sa intelegem aceasta problema cu care, potrivit Sleep Education, o platforma dezvoltata de American Academy of Sleep Medicine, se confrunta aproximativ 40% dintre barbatii adulti si 24% dintre femeile adulte1.

Sforaitul este, de fapt, zgomotul care se aude atunci cand aerul trece prin tesuturile din gat si determina vibratia lor in momentul respiratiei2. Intr-adevar, exista persoane care nu sforaie deloc sau o fac foarte rar, insa, pentru unii, sforaitul este o conditie cronica. Iar in acest caz, este necesara gasirea unor solutii menite sa contribuie la combaterea sa.

Exista, bineinteles, mai multe tipuri de sforait care se diferentiaza intre ele in functie de frecventa si de modul de manifestare, de la sforait ocazional, la sforait habitual3, iar in continuare ne vom indrepta atentia asupra celui din urma, care poate influenta somnul si starea generala de sanatate.

Care sunt cauzele si factorii de risc pentru sforaitul cronic

cauzele sforaitului

De la anatomia cavitatii orale, la greutatea corporala, sforaitul cronic poate avea mai multe cauze4, printre care se numara si:

  • Congestia nazala (sau nasul infundat). Atunci cand sinusurile sunt blocate, trebuie sa respiram pe gura, iar asta poate duce la aparitia sforaitului;
  • Deviatia de sept. Aceasta presupune orientarea septului care imparte cavitatea nazala in doua mai mult la stanga sau mai mult la dreapta, ingreunand respiratia;
  • Anatomia cavitatii orale. Existenta unui exces in unele tesuturi (cum ar fi palatul moale al cavitatii orale si uvula, cunoscuta drept omulet) poate provoca sforaitul;
  • Apneea in somn. O manifestare care presupune intreruperea respiratiei (apnei sau pauze in respiratie), apneea poate declansa sforaitul si poate afecta calitatea somnului;
  • Consumul de alcool inainte de culcare. Nu in ultimul rand, alcoolul contribuie la relaxarea muschilor din gat;
  • Oboseala. De asemenea, o relaxare la nivelul muschilor din gat se produce si atunci cand suntem obositi, ceea ce poate duce la aparitia sforaitului;
  • Pozitia din timpul somnului. Episoadele de sforait au loc mai ales atunci cand dormim pe spate, explicatia fiind ca trecerea aerului prin caile respiratorii este ingreunata de fenomenul gravitatiei care impinge baza limbii pe epiglota, cu tendinta de a inchide istmul faringian.

De asemenea, exista cativa factori de risc ce cresc predispozitia la sforait:

  • Sexul. Statistic vorbind, barbatii sforaie si se confrunta cu apneea in somn mai des decat femeile;
  • Greutatea corporala. Persoanele supraponderale sau obeze sunt mai predispuse sa sforaie, deoarece grasimea se poate depune in exces pe tesuturile de la nivelul gatului, ingreunand functionarea cailor respiratorii;
  • Factorii genetici. Nu in ultimul rand, riscul este mai mare in cazul persoanelor care au avut in familie rude care s-au confruntat cu sforaitul sau cu alte tulburari ale somnului.

Care sunt principalele simptome ale sforaitului cronic

Spre deosebire de alte manifestari, sforaitul este usor de identificat, mai ales daca intensitatea lui este pronuntata. Printre simptomele care ar trebui sa ne determine sa luam masuri si chiar sa facem un control medical se numara:

  • Oboseala cronica;
  • Migrenele;
  • Durerea in piept;
  • Senzatia de gura uscata si iritata (in special dimineata);
  • Senzatia de inecare sau de sufocare in timpul noptii;
  • Pauzele de respiratie recurente (apneea in somn);
  • Starea de agitatie din timpul somnului;
  • Tensiunea arteriala crescuta;
  • Intensitatea zgomotului produs in timpul somnului.

Ce complicatii si riscuri pentru sanatate pot aparea

Exista studii5 care pun accent pe ideea ca sforaitul nu ar trebui privit ca un factor benign, lipsit de gravitate, mai ales in conditiile in care a fost asociat cu un risc sporit de hipertensiune, aritmie cardiaca si chiar deces.

Dupa cum spuneam si mai sus, sforaitul nu ne afecteaza doar calitatea somnului, ci si starea generala de sanatate. Prin urmare, episoadele de sforait habitual implica si anumite complicatii si riscuri pentru organism:

  • Starea de sufocare si blocarea cailor respiratorii, ca urmare a pauzelor de respiratie, care pot crea o multime de probleme, inclusiv imposibilitatea de a transporta oxigenul la creier;
  • Tulburarile severe ale somnului, care duc la stari de oboseala si de iritabilitate;
  • Cresterea tensiunii arteriale, o consecinta a obstructionarii cailor respiratorii, care poate creste riscul unor infarcte sau accidente vasculare;
  • Aparitia unor frustrari si nemultumiri in relatie, avand in vedere ca sforaitul cronic il poate afecta inclusiv pe partenerul de viata;
  • Imposibilitatea de a ne concentra cum trebuie la activitatile zilnice din cauza odihnei precare.

Care sunt cele mai eficiente tratamente si metode de combatere

tratamente sforait

Daca episoadele de sforait sunt recurente, foarte zgomotoase si chiar ne afecteaza somnul si starea de sanatate, este un semn ca trebuie sa luam masuri pentru combaterea lor, inainte ca acestea sa ne cauzeze un disconfort si mai mare.

Daca manifestarile sunt foarte perturbatoare, putem recurge la ajutorul unui medic specializat in pneumologie si somnologie, care sa identifice cauzele sforaitului cronic si sa propuna o schema de tratament si, bineinteles, o serie de schimbari in ceea ce priveste stilul de viata (alimentatie, conditie fizica etc.). La nevoie, doctorul poate propune si realizarea unei tomografii computerizate sau a unui test de rezonanta magnetica (RMN), pentru a se asigura ca obstructionarea cailor respiratorii, sforaitul si pauzele in respiratie nu au cauzat si alte dereglari la nivelul organismului.

Pe langa asta, sunt cateva lucruri simple pe care le putem face in incercarea de a ne imbunatati calitatea somnului:

- Reglarea greutatii corporale, in cazul in care exista un surplus de kilograme;
- Evitarea consumului de alcool inaintea orei de culcare;
- Folosirea unor produse ce sustin decongestia nazala si ofera suport sanatatii sinusurilor;
- Evitarea pozitiilor de dormit care favorizeaza sforaitul (cum este dormitul pe spate).

In concluzie, sforaitul cronic este o tulburare a somnului in privinta careia trebuie sa luam masuri. Combaterea sa este un pas important pentru starea generala a organismului nostru, avand in vedere faptul ca odihna corespunzatoare ne poate influenta foarte mult sanatatea.

Referinte:

1. Snoring - Overview and Facts: http://sleepeducation.org/essentials-in-sleep/snoring/overview-and-facts#targetText=About%20half%20of%20people%20snore,adult%20women%20are%20habitual%20snorers
2.Factors associated with reported snoring among elderly patients attending the geriatric centre in Nigeria: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4393998/
3. The Basics of Snoring: https://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/snoring
4. Snoring: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/snoring/symptoms-causes/syc-20377694
5. Prevalence of snoring and facial profile type, malocclusion class and dental arch morphology among snorer and nonsnorer university population: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4759973/

Foto: Shutterstock.com