cum-imbunatatesti-circulatia-sangelui-semne-care-indica-o-problema

Sistemul circulator este responsabil cu pomparea sangelui incarcat cu oxigen si nutrienti in intregul organism. Atunci cand viteza sangelui este incetinita, apar primele manifestari ale unei circulatii deficitare. Aceasta apare, in general, la nivelul extremitatilor, la maini si picioare. Cauza problemelor de circulatie este foarte importanta, deoarece, lasata netratata, poate duce la complicatii care pot pune in pericol viata. In cele ce urmeaza, veti vedea care sunt principalele motive pentru care apar nereguli la nivelul circulatiei sangelui si cum pot fi solutionate.

Cauze pentru circulatia deficitara a sangelui

Mainile si picioarele reci reprezinta primul semn al unei circulatii care nu functioneaza asa cum ar trebui. Deseori este insotita de amorteli, pulsatii si furnicaturi. Problemele de circulatie nu constituie o boala in sine, insa pot fi cauzate de afectiuni precum1:

Fumatul

Fumatul creste riscul de a dezvolta boli cardiovasculare si are efect asupra fluxului sanguin, ducand la depunerea placilor de grasime pe vene. Mai mult, fumatorii au un risc mai mare de atac de cord si atac vascular cerebral.

Stilul de viata

Un stil de viata sedentar este direct legat de o circulatie deficitara. Mai mult, sedentarismul creste riscul de obezitate, diabet si boli de inima. Pe masura ce va miscati mai mult, sangele este impulsionat sa circule in intregul organism. Daca petreceti mult timp pe scaun sau canapea, sangele ajunge mai greu la picioare si astfel apar disconfortul si senzatia de presiune, in special in cazul persoanelor imobile sau varstnice.

Obezitatea

Persoanele care se confrunta cu probleme de greutate si care petrec multe ore pe scaun prezinta un risc mare de a avea probleme circulatorii, vene varicoase si diabet.

Boala arteriala periferica

boala arteriala periferica

Boala arteriala periferica are efect asupra vaselor de sange si se manifesta prin senzatie de frig la nivelul mainilor si picioarelor. O subcategorie a acestei afectiuni este arterioscleroza, care se manifestaprin furnicaturi si durere si apare ca urmare a depunerii unei placi de lipide de-a lungul arterelor. Pe termen lung, un flux redus la nivelul extremitatilor poate avea efect asupra nervilor si tesuturilor, iar in cazuri foarte grave poate duce pana la atac vascular cerebral. Aceasta problema de sanatate apare mai ales la adultii de peste 50 de ani care sunt fumatori.

Cheagurile de sange

Acestea blocheaza fluxul normal al sangelui, fie partial, fie total. Pot aparea in orice zona a corpului, insa, de cele mai multe ori, se dezvolta la nivelul mainilor sau picioarelor. Daca un cheag de sange se sparge la nivelul picioarelor, poate ajunge in alte parti ale corpului, inclusiv la inima si plamani. In cele mai grave cazuri, cheagurile de sange pot duce la atac vascular cerebral si chiar deces. Daca un cheag este descoperit din timp, riscul de complicatii poate fi redus2.

Boala Raynaud

Boala apare atunci cand arterele mici ale mainilor si picioarelor se ingusteaza. O dimensiune subnormala a venelor ingreuneaza circulatia sangelui in organism si favorizeaza aparitia efectelor specifice unei circulatii deficitare (senzatie de frig, amortirea mainilor/picioarelor, furnicaturi). Manifestarile specifice bolii apar mai ales atunci cand sunteti expusi la temperaturi reduse sau sunteti foarte stresati. Pe langa maini si picioare, problemele de circulatie se resimt si la nivelul buzelor, nasului, urechilor si sanilor.

Efectele circulatiei deficitare

Circulatia deficitara se remarca prin urmatoarele efecte asupra organismului3:

  • amortire si senzatia de intepatura la maini si picioare;
  • maini si picioare reci;
  • umflaturi ale mainilor si ale picioarelor;
  • probleme de concentrare si pierderi de memorie - apar mai ales pe fondul unui flux sanguin deficitar in zona creierului si al schimbarilor de tensiune ale sangelui;
  • oboseala - o circulatie deficitara poate cauza oboseala; similar, atunci cand inima pompeaza mai mult sange pentru a compensa problemele circulatorii;
  • crampe musculare si dureri articulare - apar la nivelul bratelor, gambelor si degetelor; durerea se inrautateste atunci cand stati jos mai mult timp;
  • decolorarea culorii pielii - atunci cand nu ajunge suficient sange la tesuturile corpului, pielea incepe sa capete un aspect palid-albastrui; pielea se poate decolora in zona nasului, a buzelor, urechilor, mainilor, picioarelor, sanilor;
  • ulcer varicos - are efect mai ales asupra picioarelor si se manifesta prin incapacitatea locala de a se vindeca;
  • vene varicoase - o circulatie deficitara poate creste vizibilitatea venelor; prezenta acestei probleme poate ingreuna ca sangele sa revina la inima si se manifesta prin durere la nivelul picioarelor, senzatia de greutate, mancarimi si umflaturi.

Sfaturi pentru a imbunatati circulatia sangelui

Sfaturi pentru a imbunatati curculatia sangelui

Daca problemele de circulatie au aparut pe fondul unei afectiuni, este necesara mentinerea acesteia sub control. In caz contrar, daca circulatia deficitara este temporara, o puteti combate prin urmarea catorva sfaturi:

  • Adoptati o dieta sanatoasa si echilibrata - este bine ca dieta sa contina fructe si legume proaspete, cereale integrale, carne si lactate slabe, nuci si seminte. La fel, alimentele bogate in fier ajuta la mentinerea hemoglobinei sanatoase, iar alimentele care reduc colesterolul sustin sanatatea arterelor. In general, consumul de alimente sanatoase si evitarea grasimilor saturate ajuta la combaterea complicatiilor;
  • Consumati peste si alimente bogate in Omega 3 (sardine, stridii, seminte de in si chia, soia) - grasimile sanatoase ajuta la promovarea sanatatii inimii si la imbunatatirea circulatiei sangelui4;
  • Faceti mai multa miscare - activitatea fizica de orice fel, de la mers si pana la gradinarit, alergat sau sala ajuta la functionarea optima a sistemului cardiovascular. Studiile spun ca dieta sanatoasa si miscarea contribuie la o circulatie mult mai buna;
  • Mentineti sub control nivelul zaharului din sange si al tensiunii arteriale;
  • Consumati ceai - antioxidantii din ceaiul negru sau verde ajuta la reducerea problemelor de circulatie. Studiile evidentiaza faptul ca ceaiurile verde si negru sustin circulatia sangelui si reduc riscul de complicatii cardiovasculare5;
  • Ridicati picioarele atunci cand petreceti mult timp pe scaun sau canapea;
  • Faceti masaj la picioare si maini - pe langa partea de relaxare, masajul ajuta la decongestionare si stimuleaza circulatia sangelui; masajul muschilor ajuta la eliberarea acidului lactic care, la randul sau, stimuleaza circulatia limfei si ajuta la reglarea tensiunii arteriale;
  • Consumati suficiente lichide - mentinerea hidratarii optime ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui. Plasma sanguina reprezinta 90% apa, iar consumul de lichide, fie ca e vorba de apa, supe sau fructe ajuta la pastrarea organismului hidratat;
  • Renuntati la fumat - daca sunteti fumatori, renuntarea este esentiala pentru a imbunatati circulatia. Tutunul ingreuneaza circulatia, reduce volumul arterelor si are efect asupra sanatatii inimii. Chiar si dupa doar o ora fara tigari, tensiunea arteriala se imbunatateste;
  • Faceti bai calde - mentinerea mainilor si picioarelor in apa calda ajuta la revenirea venelor la dimensiunea normala si inlesneste circulatia sangelui;
  • Reduceti stresul - cercetatorii au aratat ca stresul creste tensiunea arteriala si afecteaza arterele. Reducerea sa este corelata cu o relaxare a vaselor de sange si cu un sistem cardiovascular sanatos6.

Sporturi care imbunatatesc circulatia sangelui

Daca aveti un stil de viata sedentar, puteti incepe cu doar cateva minute de mers. Pentru a evita oboseala, mergeti 1-2 minute, faceti o pauza de 10-20 de secunde, apoi mai mergeti 1-2 minute. In timp, puteti creste atat timpul de mers, cat si intensitatea. Studiile arata ca o crestere usoara a timpului dedicat mersului este benefica pentru inima.

Mai apoi, exercitiile de stretching ofera suport in detensionarea musculara si imbunatatesc circulatia. Exista inclusiv studii care spun ca exercitii usoare precum yoga, pilates sau tai chi ajuta la reducerea stresului, un factor in problemele circulatorii.

Sporturi precum alergatul, inotul sau mersul pe bicicleta ajuta, de asemenea, la imbunatatirea circulatiei sangelui. Inotul ajuta mai ales la reducerea durerilor articulare, ciclismul antreneaza musculatura picioarelor si tonifica articulatiile iar alergatul ofera sustinere intregul organism.

Alimente care ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui

Alimente care ajuta la imbunatatirea circulatiei

Exista mai multe alimente care ajuta la imbunatatirea sanatatii inimii si astfel contribuie la reducerea problemelor care apar pe fondul unei circulatii deficitare. Mai jos sunt cele mai importante dintre ele.

Piperul cayenne

Piperul isi ia gustul iute de la un compus chimic numit capsaicina. Aceasta promoveaza un flux sanguin normal, ajuta la reglarea tensiunii arteriale si stimuleaza eliberarea oxidului nitric, un compus cu proprietati vasodilatatoare (care poate contribui la dilatarea vaselor de sange). Studiile au aratat ca piperul poate fi eficient in imbunatatirea circulatiei si ajuta la reducerea placii de grasime acumulate pe artere7.

Rodia

Rodia este dulce, zemoasa, hidratanta si bogata in polifenoli si antioxidanti, o serie de compusi chimici care au actiune vasodilatatoare. Sub forma de fruct, suc sau supliment alimentar, rodia poate ajuta la stimularea fluxului sanguin atunci cand este luata cu 30 de minute inainte de activitatile fizice8.

Ceapa

Ceapa reprezinta o sursa excelenta de flavonoizi si antioxidanti care sunt benefici pentru sanatatea inimii. Aceasta contribuie la imbunatatirea circulatiei sangelui prin dilatarea arterelor. Potrivit unui studiu, extractul de ceapa luat dupa masa a dus la o dilatare mai mare a venelor prin comparatie cu persoanele care nu au luat acest supliment. Mai mult, ceapa contribuie la reducerea inflamatiilor care apar de-a lungul venelor si arterelor, contribuind astfel la un flux sanguin normal9.

Scortisoara

Scortisoara este folosita mai ales pentru a aromatiza ceaiurile si dulciurile, insa consumul sau poate ajuta inclusiv la dilatarea vaselor de sange. In studiile realizate pe rozatoare, consumul unui extract de scortisoara a ajutat la stimularea circulatiei de sange in zona arterelor coronariene. In plus, studiile pe oameni au aratat o reducere a hipertensiunii arteriale si o relaxare a vaselor de sange; cercetarile realizate pe diabetici au concluzionat o reducere a tensiunii arteriale sistolice si diastolice cu 5.39mmHg si 2.6 mmHg dupa 12 saptamani10.

Usturoiul

Usturoiul este benefic inimii prin continutul de compusi cu sulf, in special alicina. Aceasta imbunatateste fluxul sanguin si contribuie la reducerea tensiunii arteriale prin efectul sau vasodilatator. Potrivit unui studiu, persoanele cu boli coronariene care au luat un supliment cu extract de usturoi timp de trei luni au avut o imbunatatire cu 50% a fluxului sangelui prin comparatie cu grupul care a luat un placebo.

Pestele

Pestele oceanic precum somon sau macrou contin cantitati importante de acizi grasi Omega 3. Acesti compusi sunt benefici pentru sistemul cardiovascular, deoarece contribuie la eliberarea de oxid nitric, un compus vasodilatator. Mai mult, acizii grasi Omega 3 ajuta la impiedicarea formarii cheagurilor de sange, un factor in aparitia problemelor de circulatie11.

Sfecla

Sfecla este consumata regulat mai ales de catre sportivi, deoarece ajuta la imbunatatirea performantei sportive. Totodata, sfecla poate fi utila si in cazul circulatiei deficitare. Aceasta contine compusi cu azot care sunt convertiti de organism in oxid nitric. Compusul ajuta la relaxarea vaselor de sange si inlesneste circulatia sangelui la tesuturi si muschi. Intr-un studiu, persoanele care au consumat 140 de ml de suc de sfecla pe zi, timp de doua saptamani, au avut o reducere a tensiunii arteriale, a timpului de formare a cheagurilor si un risc mai mic de inflamatii venoase prin comparatie cu grupul care a luat un placebo12.

Turmericul

Exista dovezi ca turmericul ajuta la dilatarea vaselor de sange si astfel contribuie la imbunatatirea circulatiei. Curcumina continuta, compusul de baza din turmeric, creste productia de oxid nitric, reduce stresul oxidativ si ofera suport in diminuarea inflamatiei. Intr-un studiu din 2017, persoanele care au luat un extract de turmeric zilnic, timp de 12 saptamani, au avut o crestere cu 37% a fluxului sanguin la nivelul mainilor13.

Legumele verzi

Legumele verzi precum spanacul, varza, conopida sau broccoli contin cantitati importante de compusi cu azot care sunt, apoi, convertiti de catre organism in oxid nitric, molecula cu actiune vasodilatatoare. Potrivit unui studiu, persoanele care au consumat spanac zilnic, timp de sapte zile, au avut o reducere a hipertensiunii arteriale superioara fata de grupul de control care a avut o dieta normala. Mai mult, persoanele care consuma regulat legume verzi au un risc mult mai mic de a dezvolta complicatii cardiovasculare14.

Citricele

Fructe precum grepfrutul, portocalele sau lamaile contin cantitati mari de antioxidanti si flavonoizi. Acesti compusi contribuie la reducerea inflamatiilor, echilibreaza tensiunea arteriala si cresc flexibilitatea arterelor prin stimularea productiei de oxid nitric. Potrivit unui studiu, persoanele care au consumat 500 de ml de suc de portocale rosii pe zi, timp de o saptamana, au avut o dilatare a arterelor si o reducere a markerilor inflamatiei. Mai mult, consumul regulat de lamai si grapefruit poate fi asociat unui risc mai mic de accident vascular cerebral15,16.

Problemele sistemului circulator pot fi tinute sub control, mai ales daca sunt detectate din timp. Un stil de viata sanatos, in care sa predomine alimentatia sanatoasa, activitatea fizica regulata si un stres tinut sub control, ajuta la imbunatatirea circulatiei sangelui.

Bibliografie:

1. Poor Blood Circulation, https://www.diabetes.co.uk/diabetes-complications/poor-blood-circulation.html
2. Development and validation of risk prediction algorithm (QThrombosis) to estimate future risk of venous thromboembolism: prospective cohort study, https://www.bmj.com/content/343/bmj.d4656
3. Extracellular matrix fibronectin mechanically couples skeletal muscle contraction with local vasodilation, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18032733
4. Omega-3 Fatty Acids and Cardiovascular Disease, https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.ATV.0000057393.97337.AE
5. Tea and Cardiovascular Disease, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3123419/
6. Enhancing Cardiac Rehabilitation With Stress Management Training, https://ahajournals.org/doi/10.1161/circulationaha.115.018926
7. Capsaicinoids Modulating Cardiometabolic Syndrome Risk Factors: Current Perspectives, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4893589/
8. The effects of pomegranate extract on blood flow and running time to exhaustion, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4146683/
9. Chronic intake of onion extract containing quercetin improved postprandial endothelial dysfunction in healthy men, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23885989
10. The Effect of Cinnamon Extract and Long-Term Aerobic Training on Heart Function, Biochemical Alterations and Lipid Profile Following Exhaustive Exercise in Male Rats, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4312399/
11. A fish a day, keeps the cardiologist away! – A review of the effect of omega-3 fatty acids in the cardiovascular system, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3712371/
12. Acute Effects of Nitrate-Rich Beetroot Juice on Blood Pressure, Hemostasis and Vascular Inflammation Markers in Healthy Older Adults: A Randomized, Placebo-Controlled Crossover Study, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707742/
13. Curcumin supplementation improves vascular endothelial function in healthy middle-aged and older adults by increasing nitric oxide bioavailability and reducing oxidative stress, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5310664/
14. Effect of Spinach, a High Dietary Nitrate Source, on Arterial Stiffness and Related Hemodynamic Measures: A Randomized, Controlled Trial in Healthy Adults, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4525132/
15. Citrus polyphenol hesperidin stimulates production of nitric oxide in endothelial cells while improving endothelial function and reducing inflammatory markers in patients with metabolic syndrome, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21346065
16. Effects of red orange juice intake on endothelial function and inflammatory markers in adult subjects with increased cardiovascular risk, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22492368/

Sursa foto: Shutterstock