valeriana-care-sunt-beneficiile-si-cum-poate-fi-consumata

Valeriana a fost folosita inca din Antichitate pentru a ameliora tulburarile de somn si anxietatea, iar intre timp s-au facut numeroase studii care atesta calitatile sale terapeutice. In cele ce urmeaza iti prezentam principalele beneficii ale consumului de valeriana si cum trebuie sa o utilizezi pentru a profita la maximum de proprietatile acesteia.

Ce este valeriana

Valeriana, cunoscuta sub numele stiintific de Valeriana officinalis, este o planta perena care creste in Europa, Asia si America de Nord. Aceasta infloreste in timpul verii, are flori albe, roz sau mov, dar in scop terapeutic este utilizata doar radacina plantei.

Valeriana a fost folosita inca din Grecia si Roma Antica, atunci cand Hipocrate i-a descris proprietatile, iar mai tarziu Galen a recomandat utilizarea ei pentru ameliorarea insomniei. Amerindienii foloseau valeriana pentru a trata ranile si ulcerele, dar si ca remediu impotriva tusei.

Oamenii de stiinta considera ca efectele terapeutice ale valerianei se datoreaza continutului de acid gamma-amniobutiric (GABA), un neurotransmitator inhibitor central. Un nivel scazut de GABA este asociat cu aparitia stresului cronic, a anxietatii si a problemelor cu somnul.

Valeriana contine numerosi compusi care pot ajuta la ameliorarea anxietatii si a insomniei, precum acid valeric, acid isovaleric si diversi antioxidanti precum hesperidina, care are efect sedativ.

Atentie! Acest tip de valeriana nu trebuie confundata cu Valerianella locusta, o planta ale carei frunze sunt consumate in stare cruda, in compozitia salatelor.

Care sunt valorile nutritionale ale valerianei

Cercetatorii sunt de parere ca valeriana poate crea un echilibru in organism, deoarece are un efect sedativ asupra persoanelor agitate si protejeaza sistemul nervos in cazul persoanelor ce sustin un efort indelungat. Iata care sunt valorile nutritionale ale valerianei, calculate pentru 100 de grame:

proprietati valeriana

  • Proteine 4,63 grame
  • Grasimi 1,17 grame
  • Fibre insolubile 77%
  • Fibre solubile 7,3%
  • Carbohidrati 2,24 grame
  • Vitamina C 44,9 miligrame
  • Fosfor 328 de miligrame
  • Calciu 829 de miligrame
  • Fier 272 de miligrame
  • Zinc 4,8 miligrame
  • Cupru 2,69 miligrame
  • Mangan 11,47 miligrame
  • Crom 249 de micrograme
  • Carotenoizi 132,7 miligrame

Care sunt beneficiile consumului de valeriana

Extractul si uleiul de valeriana sunt folosite pentru aromarea unor bauturi si tipuri de mancare, dar mai ales in scop terapeutic, pentru diminuarea insomniilor. Iata care sunt beneficiile consumului de radacina de valeriana:

Amelioreaza simptomele insomniei

Conform numeroaselor studii, se estimeaza ca aproximativ 30% din intreaga populatie se confrunta cu insomnia. Mai exact, acestia intampina dificultati atunci cand incearca sa adoarma, se trezesc des in timpul somnului si nu se pot bucura de un somn odihnitor.

S-a demonstrat ca persoanele care consuma in mod constant radacina de valeriana adorm mai rapid si se bucura de un somn lung si odihnitor. In urma unui studiu realizat pe 27 de adulti tineri si de varsta mijlocie cu tulburari de somn care au luat 400 de miligrame de radacina de valeriana, au fost obtinute urmatoarele rezultate: 24 de persoane au avut un somn imbunatatit si 12 dintre acestea au descris somnul ca fiind „perfect”.

Starea de somn profund este importanta pentru organism, deoarece somnul joaca un rol important in formarea celulelor de mielina, care ajuta la „protejarea circuitelor creierului” astfel ca noi sa ne trezim odihniti si energici. S-a demonstrat ca o singura doza de valeriana a ajutat un grup de test sa ajunga in stare de somn profund cu 37% mai rapede. In plus, timpul total de somn profund a crescut dupa 14 zile de consum constant de valeriana.

Citeste si Insomnia, un efect al stresului de zi cu zi

Amelioreaza starile de anxietate

Valeriana poate reduce starile de anxietate provocate de situatiile stresante. Intr-un studiu in care un grup de adulti sanatosi a dat cateva teste cu un grad inalt de dificultate, cei care au consumat radacina de valeriana au raportat ca s-au simtit mai relaxati.

Adjuvant in sindromul premenstrual

Femeile care sufera de sindromul premenstrual sau menstruatie dureroasa pot beneficia de pe urma consumului de valeriana. Un studiu publicat in International Journal of Gynaecology and Obstetrics a demonstrat ca valeriana poate ameliora simptomele fizice, emotionale si comportamentale ale sindromului premenstrual.

Poate ameliora simptomele OCD

Consumul de radacina de valeriana poate ameliora simptomele anxietatii si ale sindromului obsesiv compulsiv (OCD). In plus, consumul de valeriana nu provoaca efecte adverse semnificative.

Mai mult, si copiii care au probleme de concentrare sau comportament hiperactiv pot beneficia de proprietatile benefice ale valerianei.

Reduce severitatea simptomelor menopauzei

Un studiu realizat pe femei care se aflau la menopauza a descoperit ca dupa ce acestea au consumat zilnic 765 de miligrame de valeriana au avut bufeuri mai rar si mai putin severe.

Amelioreaza simptomele sindromului picioarelor nelinistite

Un studiu desfasurat pe o perioada de opt saptamani a demonstrat ca persoanele care sufera de sindromul picioarelor nelinistite si care au consumat 800 de miligrame de valeriana pe zi au constatat o ameliorare a simptomelor asociate cu aceasta afectiune.

beneficii valeriana

Cum poate fi administrata valeriana

Cantitatea si modul de administrare a radacinii de valeriana depind de efectul dorit. Astfel, pentru probleme cu somnul, este recomandat consumul intre 400-900 de miligrame de extract de valeriana, cu 30 de minute si pana la doua ore inainte de culcare.

Aveti in vedere ca o cantitate mai mare nu este tot timpul alegerea mai buna - dozele mai mari de 900 de miligrame au fost asociate cu stari de somnolenta dupa trezire.

Valeriana poate fi consumata sub forma de capsule sau ceai. Pentru ceai, aveti nevoie de 2-3 grame de radacina de valeriana uscata pe care o lasati apoi la infuzat in apa fierbinte timp de 10-15 minute.

Valeriana este mai eficienta daca este consumata constant timp de cel putin doua saptamani. Deoarece valeriana utilizata in cantitate mai mare decat cea recomandata poate cauza somnolenta, este important sa nu o consumati daca planuiti sa conduceti, sa operati masinarii grele sau sa faceti alte activitati care necesita un nivel ridicat de atentie.

Pentru ameliorarea simptomelor anxietatii, puteti lua o doza mai mica, de 120-200 miligrame, de trei ori pe zi, dupa mesele principale. Daca luati doze mai mari, e posibil sa apara stari de somnolenta.

Atentie! Nu trebuie sa consumati valeriana impreuna cu alcool, sedative si alte medicamente sau suplimente folosite impotriva anxietatii, deoarece pot exista reactii adverse.

Contraindicatii ale consumului de valeriana

Valeriana nu creeaza dependenta daca este administrata corect si constant si nici nu apar simptome de sevraj atunci cand este intrerupta utilizarea.

Chiar daca efectele secundare nu sunt foarte des intalnite, in unele cazuri, consumul de valeriana peste limitele admise poate provoca dureri de cap, dureri de stomac, ameteala si chiar insomnie.

Daca aveti boli de ficat sau alteafectiuni medicale grave , este important sa consultati medicul specialist inainte sa consumati valeriana. In plus, administrareade valeriana nu este recomandata femeilor insarcinate sau copiilor cu varsta sub trei ani.

Consumata in dozele recomandate, radacina de valeriana imbunatateste somnul si amelioreaza simptomele anxietatii, dar este recomandat sa consultati un medic inainte sa utilizati valeriana, in special daca suferiti de probleme serioase de sanatate sau luati medicamente.

Bibliografie:

1. Phylototherapy research, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11807960
2. Journal of complementary & integrative medicine, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22718671
3. Phytomedicine: international journal of phytotherapy and phytopharmacology, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24837472
4. Pharmacology, biochemistry and behavior, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7122669
5. Pharmacopsychiatry, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10761819
6. International journal of gynaecology and obstetrics, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21959068
7. Alternative therapies in health and medicine, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19284179
8. Iranian journal of pharmaceutical research, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24250592
9. Accident; analysis and prevention, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27110643
10. Nutritional and Medicinal Properties of Valerian, https://www.researchgate.net/profile/Jamuna_Prakash/publication/283561131_Nutritional_and_Medicinal_Properties_of_Valerian_Valeriana_Officinalis_Herb_A_Review/links/563ee07b08ae45b5d28c7729/Nutritional-and-Medicinal-Properties-of-Valerian-Valeriana-Officinalis-Herb-A-Review.pdf

Sursa foto: Shutterstock