totul-despre-zinc-care-este-rolul-sau-in-organism-si-ce-beneficii-are-pentru-sanatate

Zincul este un oligoelement mineral indispensabil organismului, pe care il putem gasi in diferite alimente sau sub forma unor suplimente alimentare. Acesta are numeroase beneficii pentru organism, iar lipsa zincului poate duce la aparitia unor probleme de sanatate precum scaderea imunitatii, probleme cu pielea sau chiar incetinirea cresterii la copii.

Organismul unei persoane adulte contine in jur de 3 grame de zinc, iar acesta este distribuit in celule, cu precadere la nivelul oaselor si altor tesuturi, fluidelor, organelor interne. Cea mai mare cantitate de zinc, aproximativ 95%, se afla in celule.

Cuprins:

Care sunt beneficiile si rolul zincului in organism

Zincul se gaseste in cantitati mici in toate fluidele si tesuturile organismului uman. Acest nutrient contribuie la buna functionare a tiroidei, a sistemului imunitar, a aparatului reproducator si a circulatiei sangvine. Totodata, zincul ajuta in procesele de divizare si dezvoltare a celulelor, grabeste vindecarea ranilor si favorizeaza descompunerea carbohidratilor.

Printre beneficiile zincului pentru sanatate se numara:

  • reglarea sistemului imunitar - conform European Journal of Immunology, organismul are nevoie de zinc ca sa activeze celulele T. Aceste celule sunt responsabile de functionarea sistemului imunitar si de procesul de diviziune celulara. Un nivel scazut de zinc poate favoriza contractarea infectiilor, printre care si pneumonia. Zincul este recomandat ca adjuvant in ameliorarea simptomelor racelii, cu scopul de a reduce inflamatiile de la nivelul mucoasei nazale;
  • rolul important in procesele celulare - celulele au nevoie de zinc ca sa functioneze optim. Procesul de divizare a celulelor se numeste mitoza si este important pentru dezvoltarea si functionarea optima a organismului. In lipsa zincului, procesul de diviziune celulara s-ar stopa;
  • protejarea celulelor impotriva stresului oxidativ - zincul are proprietati antioxidante si, impreuna cu cuprul, protejeaza celulele impotriva radicalilor liberi, substante care accelereaza procesul de imbatranire si favorizeaza aparitia unor boli, precum bolile cardiovasculare;
  • mentinerea fertilitatii - zincul contribuie la procesul de ovulatie in cazul femeilor si ajuta la producerea de material seminal si testosteron in cazul barbatilor;
  • mobilizarea vitaminei A - zincul este o componenta esentiala care ajuta la transportul vitaminei A in sange. La randul ei, vitamina A ajuta la sinteza de rodopsina, un pigment fotoreceptor din retina care este necesar pentru o buna vedere;
  • mentinerea sanatatii parului, a unghiilor si a pielii - zincul este un mineral esential pentru celulele care se divid si se dezvolta rapid, asa cum sunt celulele pielii, ale parului si ale unghiilor;
  • mentinerea sanatatii sistemului osos - absorbtia de calciu in oase depinde de un nivel optim de zinc. Acesta este esential pentru oase sanatoase si pentru vindecarea rapida in cazul unei fracturi;
  • reglarea metabolismului - zincul este o parte esentiala in procesul de sinteza si descompunere a carbohidratilor, proteinelor, lipidelor si acizilor nucleici in procesul de metabolizare;
  • imbunatatirea functiei cognitive - zincul are un rol important in modul in care neuronii comunica intre ei si contribuie la modul in care invatam. Rezultatele unui studiu efectuat pe 387 de persoane adulte cu varste cuprinse intre 55 si 87 de ani a demonstrat faptul ca zincul ajuta la functionarea normala a creierului si a functiei cognitive;
  • ameliorarea simptomelor ADHD - zincul poate contribui la diminuarea hiperactivitatii si impulsivitatii persoanelor care sufera de ADHD, conform National Library of Medicine.

Care sunt sursele de zinc si dozele recomandate

Zincul poate fi gasit sub forma de suplimente alimentare, insa exista si alimente care contin din belsug acest mineral esential. Alimentele care contin zinc sunt urmatoarele:

  • alimente bogate in proteina de origine animala, precum carnea rosie (vita, porc, oaie, miel) sau carnea de pui - spre exemplu, 80 de grame de carne de vita contin 9 miligrame de zinc;Surse de zinc
  • produse lactate si oua - 100 de grame de iaurt contin 3 miligrame de zinc;
  • legume - broccoli, sfecla rosie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varza, morcovi, varza de Bruxelles, salata verde, dovleac, spanac, rosii. O portie de 100 de grame de broccoli fiert contine 4 miligrame de zinc.
  • fructe proaspete - ananas, mango, capsuni, portocale, banane, caise. De exemplu, 100 de grame de portocale contin 2 miligrame de zinc.
  • fructe oleaginoase - caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci. Spre exemplu, o portie de 100 de grame de migdale contine 3 miligrame de zinc.
  • peste si fructe de mare - somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii. O portie de 100 de grame de ton contine 8 miligrame de zinc.

Care este doza zilnica de zinc recomandata

Doza zilnica necesara de zinc variaza in functie de fiecare organism, de varsta sau sex, conform tabelului de mai jos:

Doza zilnica necesara de zinc

Cand apare deficitul de zinc si cum se manifesta

In urma unei diete necorespunzatoare si nediversificate poate sa apara deficitul de zinc, adica lipsa unei cantitati necesare de zinc pentru ca organismul sa functioneze la nivel optim. Totodata, pierderile de zinc pot sa apara si in urma unor boli hepatice sau infectioase, pe durata menstruatiei sau din cauza cancerului.

Un nivel scazut de zinc este observat si la persoanele care consuma constant alcool sau la persoanele in varsta.

Simptome ale deficientei de zinc

Deficienta de zinc se manifesta prin aparitia urmatoarelor simptome:

  • imunitate scazuta - zincul joaca un rol important in reglarea sistemului imunitar, iar lipsa de zinc poate favoriza aparitia infectiilor virale sau bacteriene;
  • caderea parului - lipsa de zinc duce la subtierea firelor de par si, implicit, la scaderea rezistentei si caderea parului;
  • afectarea simtului gustativ si olfactiv - zincul este important pentru simtul mirosului si al gustului, iar atunci cand exista deficienta de zinc, perceptia asupra mancarii se schimba si duce la scaderea apetitului;
  • insomnii - zincul joaca un rol esential in reglarea si productia de melatonina, hormon care ne ajuta sa dormim, astfel ca lipsa acestui mineral poate sa ne afecteze somnul;
  • probleme cu auzul - conform unui studiu, deficienta de zinc poate afecta auzul;
  • incetinirea ratei de crestere - conform National Library of Medicine, deficitul de zinc la copii afecteaza procesul de dezvoltare a celulelor, incetinind astfel cresterea;
  • aparitia hipogonadismului - este o afectiune specifica barbatilor si reprezinta incapacitatea organismului de a produce suficient testosteron, hormon masculin care are un rol esential in mentinerea libidoului;
  • probleme cu pielea - deficienta de zinc poate duce la aparitia acrodermatitei enteropatice, o eruptie cutanata care apare in zona gurii, a ochilor si a anusului;
  • aparitia AMD (degenerescenta maculara asociata varstei inaintate) - zincul este un factor important pentru functionarea optima a enzimelor de la nivelul ochilor. Lipsa zincului poate afecta acuitatea vizuala;
  • aparitia diareei acute - deficitul de zinc slabeste sistemul imunitar si favorizeaza aparitia infectiilor, printre care se numara si diareea infectioasa, in special in randul copiilor;
  • vindecari tardive ale ranilor - un nivel optim de zinc ajuta la mentinerea integritatii pielii, dar si a mucoaselor. In lipsa zincului, procesul de vindecare poate dura mai mult;
  • anorexie - este o tulburare alimentara care determina scaderea nivelului de zinc din organism si care se manifesta prin: frica exagerata de ingrasare, perceperea distorsionata a propriului corp, consumul unei cantitati infime de alimente si provocarea vomei;
  • probleme in timpul sarcinii - deficitul de zinc poate afecta dezvoltarea normala a fatului si ingreuneaza nasterea.

Diagnosticarea deficitului de zinc

Diagnosticarea deficitul de zinc din organism se face de catre medicul specialist prin:

  • test de sange - in cadrul acestui test va fi monitorizat zincul din sange pentru a obtine valorile corecte. Zincemia reprezinta nivelul de zinc din sange, iar valoarea optima se situeaza in jurul valorii de 1.25 mg/l.
  • test de urina - nivelul de zinc din organism poate fi verificat si printr-un test de urina.

De asemenea, medicul va trebui sa stie care este istoricul medical al pacientului, dar si daca acesta urmeaza o dieta echilibrata si variata.

Cum putem sa asiguram doza necesara de zinc

Persoanele care consuma o varietate de alimente au mai multe sanse sa ofere organismului cantitatea de zinc optima. Pentru corectarea nivelului scazut de zinc din organism de zinc este necesar sa fim atenti la ceea ce mancam:

  • este recomandat sa includem in alimentatie o varietate de legume, fructe, cereale integrale, lapte cu putine grasimi, si alte produse lactate;
  • sunt indicate alimentele bogate in proteine, precum fructele de mare, carnea rosie sau de pui, ouale, fasolea si mazarea, nucile, semintele si produsele pe baza de soia;
  • trebuie evitate grasimile trans sau saturate si alimentele cu un continut ridicat de zahar sau sare;
  • nu trebuie depasita doza zilnica de calorii recomandata. Aceasta difera in functie de sex, varsta sau metabolism, insa, in medie, barbatii au nevoie de 2.500 de calorii, iar femeile. de 2.000 de calorii pe zi.

Zincul mai poate fi procurat si din suplimente alimentare. Acesta poate fi gasit sub numeroase forme. Sulfatul de zinc, de exemplu, are un grad de absorbtie redus si poate provoca iritatii la nivelul aparatului digestiv.

Suplimentele alimentare pe baza de zinc recomandate sunt cele de tipul acetat, citrat, glicerat, picolinat sau monomethionina de zinc. Acestea au un grad de absorbtie ridicat.

Suplimentele alimentare pot fi gasite sub forma de tablete, capsule, lichid sau sirop, combinat cu alte minerale si vitamine sau singur. Administrarea lor se face intotdeauna dupa masa, iar doza maxima recomandata adultilor este de 40 mg/zi.

Interactiunile zincului cu alte medicamente

In cazul in care suplimentele alimentare cu zinc sunt luate in paralel cu alte tratamente medicamentoase, trebuie sa tinem cont de faptul ca zincul poate sa interactioneze cu urmatoarele medicamente:

  • interactiunea zincului cu alte medicamentediuretice;
  • chimioterapice;
  • penicilamina - scade gradul de absorbtie si eficienta acestora;
  • antibiotice de tipul tetraciclinelor - zincul scade eficienta acestora si este recomandat sa fie administrat la doua sau patru ore dupa antibiotic;
  • antibiotice de tipul chinolonelor - ca sa nu scada eficienta, zincul trebuie administrat la cel putin o ora dupa antibiotic.

Cand apare si cum se manifesta excesul de zinc

Zincul in cantitati mari poate dauna sanatatii. Peste 40 de miligrame de zinc pe zi pot duce la aparitia intoxicatiei acute, iar consumul a peste 150 de miligrame de zinc pe o perioada indelungata poate duce la aparitia intoxicatiei cronice. Acest tip de toxicitate poate duce la aparitia urmatoarelor probleme de sanatate:

  • stari de greata, voma, diaree, crampe abdominale si scaderea poftei de mancare;
  • absorbtia defectuoasa de substante nutritive;
  • slabirea sistemului imunitar;
  • aparitia anemiei si scaderea nivelului de cupru din organism;
  • scaderea nivelului de colesterol HDL (colesterol bun);
  • aparitia pietrelor la rinichi.

In cazul in care apar simptomele unei deficiente sau ale unui exces de zinc, este important sa mergem la medic. Acesta va stabili care este tratamentul necesar.

Ca sa ne asiguram ca nivelul de zinc din organism este optim, trebuie sa avem o alimentatie corecta si cat mai variata. Suplimentele alimentare pe baza de zinc trebuie recomandate doar de medic si numai in cazul in care exista o deficienta de zinc care ne poate afecta sanatatea.

Sursa foto: Shutterstock