realitati-romanesti-in-promovarea-suplimentelor-alimentare

Publicitatea suplimentelor alimentare trebuie sa fie onesta si sa respecte anumite reguli. Nu cadeti in capcana produselor promovate ca „miraculoase”, cu ingrediente „fabuloase” care nu se regasesc pe eticheta, comercializate fara avizul autoritatilor!

Publicitatea suplimentelor alimentare trebuie sa fie onesta si sa respecte anumite reguli. Nu cadeti in capcana produselor promovate ca „miraculoase”, cu ingrediente „fabuloase” care nu se regasesc pe eticheta, comercializate fara avizul autoritatilor!

Eticheta, prima sursa de informare

Inainte de a achizitiona un supliment alimentar, cititi informatiile de pe eticheta. Aceasta trebuie sa contina informatii despre compozitia produsului, tipul si concentratiile ingredientelor, doza recomandata, mod de administrare, contraindicatii, efecte secundare, producator si importator (daca este cazul).

Consumatorii trebuie sa mai gaseasca pe eticheta cateva atentionari referitoare la modul de pastrare a produsului, depasirea dozei zilnice, utilizarea produsului de catre copii si faptul ca suplimentele alimentare nu inlocuiesc o dieta variata si echilibrata si un mod de viata sanatos. Este ilegala folosirea unor atribute precum „vindeca”, „trateaza” sau „previne o boala” pe eticheta unui supliment alimentar si in promovarea comerciala a acestuia.

Informati-va riguros si atunci cand vedeti ca un produs se promoveaza agresiv pe Internet.

Nu cadeti in capcana mesajelor de genul „este natural” sau „are traditie”. Informati-va si puneti-va intrebari. Cele mai multe produse „miraculoase”, fara eticheta, sunt pentru cresterea potentei, libidoului, detoxifiere si imunitate. De exemplu, un produs pentru stimularea libidoului, promovat printr-o pagina.

WEB, nu are nicio informatie despre continut sau producator. Aflam doar ca „este aprobat si recomandat de medici pentru ca este facut 100% din plante si nu prezinta efecte secundare”. Oricine poate cumpara aceste suplimente fara a sti ce contin si la ce riscuri se expune.

Limite si libertati in promovarea suplimentelor alimentare

Consiliul National al Audiovizualului si Consiliul Roman pentru Publicitate sunt institutiile care supravegheaza publicitatea suplimentelor alimentare. Printre cele mai incalcate norme privind promovarea in mass-media a suplimentelor alimentare sunt cele referitoare la atribuirea calitatilor terapeutice anumitor produse prin folosirea cuvintelor „trateaza”, „vindeca” sau „previne”, asocierea cu un medic, farmacist sau vedeta care sa incurajeze consumul acestui produs si atribuirea unor insusiri curative neprobate prin studii serioase. Daca in spoturile radio si TV se incearca respectarea anumitor norme, problemele grave apar in online, acolo unde nu exista o institutie de reglementare. Astfel, vom gasi site-uri de suplimente asociate cu actori romani cunoscuti, dar si pagini de produs promovate prin sloganuri precum „nr. 1 in prevenirea racelii si gripei” sau „vindeca si trateaza gripa”. Exista cazuri si mai grave, unde despre un produs de origine minerala se spune ca „a vindecat patruzeci de cazuri anecdotice ale herpesului zoster, bolnavii fiind eliberati de durerile insuportabile in una pana la trei zile de la data administrarii produsului. Marturia cazurilor povestite raporteaza efectele sale de eliminare si vindecare a racelii, gripei, a febrei, a hepatitei C virale, metale grele care au produs scleroze multiple si artrita reumatica…”. In prezentarea produsului se face apel la studii privind utilizarea ingredientului in tratamentul cancerului, Insa pagina WEB a acestuia nu ofera date despre aceste studii.

Alegeti cu grija sursele de informare, verficati informatiile despre produse atunci cand va atrage ceva atentia si nu va lasati manipulati de „terapeuti si vraci” fara studii medicale, care recomanda si promoveaza suplimente de origine incerta.

  1. Ordin nr. 1069 din 19/06/2007 pentru aprobarea Normelor privind suplimentele alimentare, art. 6 si 7
  2. DECIZIE Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a continutului audiovizual SECTIUNEA a 7-a „Publicitate la produse medicale, suplimente alimentare, alimente cu destinatie nutritionala speciala”
  3. www.rac.ro


Articol publicat in Nr.1 al revistei Perspective, Jurnal de Medicina Integrativa”