mituri-despre-inuenta-hormonilor

Activitatile noastre pot misca talerele balantei hormonale si, invers, proflul nostru hormonal isi poate pune amprenta pe activitatile noastre de zi cu zi. Haideti sa aflam care pe care influenteaza decisiv in unele situatii, cum si de ce.

1. Daca mananc dulciuri, fac diabet

FALS
Fiecare categorie nutritionala are rostul sau in sustinerea functiilor organismului. Iar carbohidratii (glucidele) cu eliberare prelungita mentin glicemia intre limite normale si ajuta la prevenirea diabetului. Totul este, deci, sa consumam dulciuri de buna calitate – nu ultrarafinate si excesiv de dulci – si cu masura!
Altfel, daca „dam de gustul zaharului”, riscam sa ne ingrasam si chiar sa facem diabet.

2. S-a ingrasat pentru ca are o problema cu hormonii

PARTIAL ADEVARAT
Glanda tiroida este „sefa” care gestioneaza intensitatea arderilor in organism. Asa ca orice dezechilibru in activitatea ei se poate vedea pe cantar. Hipotiroidismul este o cauza pentru care poate aparea o retentie de lichide, conferind un aspect pufos persoanei in cauza. Si o disfunctie a glandelor suprarenale sau sindromul ovarelor polichistice poate cauza ingrasare, dar in cadrul unui tablou de simptome specifice. Cert este ca ingrasarea nu are intotdeauna cauza hormonala, ci o dezordine alimentara.

3. Diabeticii pot inlocui zaharul cu fructele

FALS
Un desert ce consta dintr-un fruct este intotdeauna de preferat din punct de vedere nutritional, pentru ca ofera si vitamine, spre deosebire de zahar (deserturile clasice). Cu toate acestea, sa nu neglijam faptul ca exista fructe cu indice glicemic mare, asa cum sunt ananasul, unele soiuri de cirese, nectarinele, piersicile, perele ori strugurii. De aceea, si valoarea glucidica a acestor fructe trebuie luata cu toata seriozitatea in calcul atunci cand este alcatuit planul de dieta.

4. Daca esti obez, risti sa faci diabet

ADEVARAT
O tulburare alimentara asociata cu obezitate este una dintre cauzele de aparitie a diabetului de tip 2 tot mai intalnita in prezent.
Iar reactia relevanta a organismului la excesul de grasime abdominala tipic obezitatii este rezistenta la insulina, din cauza careia se deregleaza metabolismul glucidic, dar si cel lipidic, si cel proteic.

5. Fragilitatea osoasa este data de avansarea fireasca in varsta

PARTIAL ADEVARAT
Schimbarile hormonale ce apar odata cu varsta influenteaza, printre altele, si masa osoasa (mai ales femeile care au intrat la menopauza sunt afectate). Insa, in mare parte, pierderea de masa osoasa (osteopenia) si chiar osteoporoza sunt rezultatul pe termen lung al obiceiurilor nocive avute: fumatul, consumul excesiv de alcool, consumul de cafea, obiceiul de a manca sarat, alimentatia dezechilibrata (preponderent carne si lactate), sedentarismul, lipsa totala de expunere la soare.

6. Pentru sanatatea glandei tiroide trebuie sa consumam sare iodata

PARTIAL ADEVARAT
In cazul carentei de iod din organism, este putin probabil sa reusim sa compensam nevoia de iod a tiroidei prin intermediul sarii iodate, mai ales daca este rafinata. Putem, in schimb, sa consumam peste si fructe de mare, kelp, cereal si seminte, precum si dulceata de nuci verzi.

7. Dezechilibrul hormonal poate fi semnul unei candidoze generalizate

ADEVARAT
In urma infectiei generalizate cu Candida albicans, rezulta un produs care se comporta la fel ca estrogenul si care, ca atare, destabilizeaza balanta hormonala.
Ca urmare, pot aparea fenomene precum: menopauza precoce, sindromul premenstrual, libidoul scazut si altele.


Referinte:
1. www.diabetes.org/diabetes-basics/myths/
2. www.triadofhealth.net/10-hormone-myths/
3. Sanatatea are gust, Carte de nutritie pentru familie, dr. Mihaela Bilic, editura Curtea Veche