mirajul-corpului-de-invidiat-suplimentele-de-slabit-si-suplimentele-pentru-sportivi

Desi par categorii antagonice, suplimentele pentru slabit si cele destinate sportivilor se intalnesc in zona promisiunilor pentru un corp de invidiat. Intr-o lume in care 30%1 din populatie este supraponderala sau sufera de obezitate, cele doua categorii de suplimente exploateaza dorinta oamenilor de a arata mai bine, fara a depune vreun efort. Fiti, totusi, atenti la riscurile pe care le pot avea si nu va lasati atrasi de mirajul lucrurilor obtinute rapid si fara efort.

Slabesti usor fara dieta si sport!?

Suplimentele alimentare pentru slabit contin, de regula, ingrediente naturale, cu efect diuretic, laxativ, neuro-stimulator, de ardere a grasimilor, stimulare a metabolismului. Produse populare in special in randul femeilor, suplimentele pentru slabit promit rezultate bune intr-un timp scurt, fara o dieta si un program de miscare adecvat.

Verificati daca acestea sunt sigure pentru sanatatea voastra, abia atunci le puteti asocia cu un regim. Puneti-va cateva intrebari atunci cand un produs va promite ca slabiti cateva kilograme pe saptamana. Cat de sanatos este acest proces pentru organism si ce reactii se produc in aceasta perioada?

Din cauza faptului ca unele produse actioneaza asupra mai multor sisteme, puteti avea reactii precum: ameteala, tahicardie, voma, greturi, nervozitate, stari depresive, diaree. Totusi, combinate cu un program de miscare, dieta si un program de odihna, anumite ingrediente pot avea efecte benefice in procesul de pierdere a kilogramelor in plus. De exemplu, chitosanul2 este o substanta care are capacitatea de a atrage si a lega acizii biliari si particulele de grasime cu polaritate negativa si de a le elimina prin fecale (reduce reabsorbtia acizilor biliari in circuitul entero-hepatic), acidul clorogenic prezent in boabele de cafea verde3 are un puternic efect antioxidant, reduce depozitele de grasime din organism, iar Carthamus tinctorius (uleiul din seminte de sofranel, bogat in acid linoleic conjugat) contribuie la mentinerea concentratiilor normale ale colesterolului si trigliceridelor din sange, reducerea grasimii prin stimularea lipolizei si nu produce efectul yo-yo.

Suplimentele in sport, nevoie sau moda?

Fie ca urmaresc cresterea performantelor sau crestesrea masei musculare, suplimentele pentru sportivi sunt produse complexe, care au beneficii multiple, daca sunt luate la recomandarea unui specialist. Aceasta categorie de suplimente alimentare este asociata eronat cu steroizii androgenici (hormoni sintetici care sporesc capacitatea organismului de a produce tesut muscular) si musculosii, insa in realitate cuprinde mult mai multe produse si categorii de substante benefice pentru organism.

„Suplimentele sunt indispensabile in acest moment sportului de performanta, dar sunt extrem de utile si sportivului amator sau semiprofesionist. Totusi, inainte de a administra suplimentele, intotdeauna le recomand: sa faca un control medical serios inainte de administrarea acestora (si, ideal, pe parcursul administrarii, la 2-3 luni de la incepere); si sa foloseasca suplimentele (dupa cum le spune si numele!) pentru a completa dieta zilnica, programul de antrenament si odihna (activa si pasiva). Administrarea acestor suplimente intr-un context bine articulat si sub supraveghere de specialitate poate genera beneficii pe care multi sportivi le cauta.” dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportiva.

Cele mai cunoscute si mai utilizate clase de suplimente pentru sportivi sunt: suplimentele proteice (aminoacizi), antioxidantii, dar si substante precum creatina, colostru, cafeina si solutii pentru hidratare.

Suplimentele proteice sunt cel mai des utilizate de atleti. Persoanele care fac sport au un necesar proteic mult mai ridicat. Potrivit datelor Colegiului American pentru Medicina Sportiva si Asociatiei Americane a Nutritionistilor, necesarul zilnic de proteine pentru atleti este de 1,6-1,7g proteine per kg corp si de 1,2-1,4g per kg corp la cei care practica sporturi de anduranta, cu 150-200% mai mult decat doza zilnica de proteine recomandata4. Aminoacizii contribuie la potentarea efectelor antrenamentelor, ofera o rezistenta mai mare la efort prelungit si ajuta tesutul muscular in procesul de regenerare. De asemenea, consumul de aminoacizi asigura energie si un metabolism intens al grasimilor. Printre cei mai cunoscuti aminoacizi sunt: glutamina (stimuleaza sinteza de glicogen muscular)5, arginina (bun vasodilatator, care ofera un substrat pentru formarea oxidului nitric)6, BCAA (aminoacizi esentiali cu lant ramificat: L-Leucina, L-Izoleucina, L-Valina contribuie la prevenirea catabolismului), triptofanul (un aminoacid mediator care creste toleranta la durere)7.

Antioxidantii actioneaza asupra radicalilor liberi care rezulta din procesele metabolice. Radicalii liberi diminueaza capacitatea de functionare a muschilor, grabesc aparitia starii de oboseala, duc la deteriorarea muschilor. Organismul are capacitatea de a sintetiza anumiti antioxidanti, insa unii ajung in organism sub forma unor nutrienti (vitaminele C si E, carotenoidele si polifenolii).

Creatina e o substanta care stimuleaza nivelul de energie, fiind un supliment alimentar ideal pentru culturisti sau alti practicanti de sporturi solicitante. Poate ajuta la cresterea masei musculare si imbunatatirea rezistentei fizice. Unele studii recente vorbesc despre implicarea creatinei in cresterea performantelor cognitive8.

Colostrul este o substanta care contine factori de crestere insulin-like (IGF-I si IGF-II) si hormoni de crestere (GH) care ajuta la dezvoltarea calitativa a masei musculare. Conform unui studiu realizat in Finlanda, IGF-I induce sinteza de proteine, ce determina cresterea masei musculare fara afectarea stratului adipos. Alte studii realizate pe atleti de performanta (canotaj, ciclism, hochei) arata ca suplimentele alimentare cu colostru bovin au avut efecte benefice in cresterea performantei (anduranta, timpi si regenerare tisulara)9 10 11.

Solutiile de hidratare sunt substante hiper-, hipo- si izotonice. Acestea contin ingrediente care asigura sportivului hidratare (apa), energie (calorii) si anumiti electroliti (sodiu, cloruri, potasiu).

Referinte

  1. Organizatia Mondiala a Sanatatii din 2008, who.int
  2. Chitosan for Weight Loss & Cho-lesterol Management, medscape.com
  3. webmd.com
  4. American Dietetic Association, Dietitians of Canada. American College of Sports Medicine. Nutrition and athletic performance. Journal of the American Dietetic Association 100:1543-46, 2000.
  5. Candow, D., et al. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. European Journal of Applied Physiology86:142-49, 2001.
  6. Cheng, J., et al. L-arginine in the management of cardiovascular disease. Annals Pharmacotherapy35: 755-64, 2001.
  7. Segura, R., and Ventura, J. Effect of L-tryptophan supplementation on exercise performance. International Journal of Sports Medicine9: 301-5, 1988.
  8. Branch JD. Effect of creatine supplementation on body composition and performance: a meta-analysis. IntJSportNutrExercMetab2003;13:198-226.
  9. Brinkworth, G., et al. Oral bovine colostrum supplementation enhances buffer capacity, but not rowing performance in elite female rowers. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism12: 349-63, 2002.
  10. Kuipers, H., et al. Effects of oral bovine colostrum supplementationon serum insulin-like growthfactor-I levels. Nutrition18: 566-7, 2002.
  11. Hofman, Z., et al. The effect of bovine colostrum supplementation on exercise performance in elite field hockey players. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism 12:461-69, 2002.

Articol publicat in Nr.1 al revistei “Perspective, Jurnal de Medicina Integrativa”