alimentatia-copilului

Asigurarea unei diete sanatoase pentru cei mici a devenit o adevarata aventura. Nu puteti trece printre rafturile supermarketurilor fara sa va intrebati: ce alimente ar trebui evitate, care sunt sigure, ce nu ar trebui sa lipseasca din dieta copilului? E necesar ca dumneavoastra, ca parinte, sa cunoasteti principiile alimentare sanatoase, pentru a sti cum sa alcatuiti un meniu variat si adaptat varstei si nevoilor copilului.

Asigurarea unei diete sanatoase pentru cei mici a devenit o adevarata aventura. Nu puteti trece printre rafturile supermarketurilor fara sa va intrebati: ce alimente ar trebui evitate, care sunt sigure, ce nu ar trebui sa lipseasca din dieta copilului? E necesar ca dumneavoastra, ca parinte, sa cunoasteti principiile alimentare sanatoase, pentru a sti cum sa alcatuiti un meniu variat si adaptat varstei si nevoilor copilului.

Principiile alimentatiei sanatoase

Niciodata nu este prea devreme sa le vorbiti copiilor despre alimentatia sanatoasa, despre importanta acesteia in viata lor si despre efectele benefice pe termen lung pe care le au alegerile alimentare corecte. Cantitatea insuficienta si calitatea inferioara a hranei au efecte negative asupra dezvoltarii somatice si neuropsihice a acestora. Iar performantele fizice sau intelectuale din timpul zilei sunt influentate de alimentatie, mai ales de structura si de distributia meselor. Tocmai de aceea, e necesar sa stiti ca, in general, copilul trebuie sa manance cinci mese pe zi: trei mese principale (mic dejun, pranz si cina) si doua gustari intre mese. O alimentatie sanatoasa presupune: un aport caloric adecvat, in functie de varsta (metabolismul copilului, rata de crestere), sex, inaltime, activitate fizica.

Necesarul caloric trebuie sa fie asigurat prin aportul de nutrienti in proportii adecvate si respectarea unor reguli si deprinderi sanatoase privind alimentele. Caloriile trebuie repartizate in urmatoarele proportii: dimineata, 20%; la pranz, 35-40%; seara, 20%; iar la gustari (1-2 pe zi), cate 10-15%. Aportul caloric total trebuie sa provina in proportie de 13% din proteine (carne si derivate; lapte si produse lactate; oua, 58-60% si restul, din proteine vegetale), 32% din lipide (unt, smantana si alte lipide de origine vegetala), 55% din glucide (paine, paste fainoase, legume, fructe, zahar si produse zaharoase, maximum 50-55 g pe zi).

O alimentatie echilibrata

O dieta cat mai variata, care reuneste toate principiile alimentare (cereale, legume, fructe, carne, lactate), are si rolul de a preveni aparitia anumitor carente polivitaminice sau minerale. Cele mai frecvente sunt carentele de vitamina C, de vitamina A, de vitamina B6, de acid folic, de calciu si de fier. Iata, pe scurt, de ce sunt atat de necesare alimentele sanatoase.

Cereale integrale
Cerealele sunt bogate in fibre, carbohidrati complecsi, dar si in proteine, vitamine B si zinc.

Legume
La baza alimentatiei copilului ar trebui sa se afle legumele, tocmai pentru ca sunt o sursa importanta de vitamine, de fier, de calciu si de fibre. Leguminoasele, nucile, semintele si alimentele fara lactoza reprezinta, de asemenea, o sursa buna de proteine, de fier, de calciu, de zinc si de vitamine B.

Fructe
Fructele sunt bogate in vitamina C, in beta-caroten si in fibre.

Proteinele
Copiii au nevoie indeosebi de proteine animale, care asigura un nivel inalt al sintezei proteinelor in tesuturile organismului in crestere. Organismul, in cea mai mare parte, are nevoie de proteinele din lapte si din alte produse lactate. La capitolul carne, cea slaba si cea rosie sunt importante in alimentatie pentru ca asigura un aport important de fier si de zinc, pe langa bogatul continut in proteine. Sa nu uitam de peste, fie el slab sau gras, care trebuie sa faca si el parte din alimentatia unui copil.

Grasimi
Este de preferat ca grasimile sa fie consumate ocazional, pentru ca au un aport mare de calorii, in detrimentul substantelor nutritive. Acizii grasi esentiali Omega 3 si Omega 6 nu trebuie sa lipseasca din dieta copilului, deoarece sunt vitali pentru cresterea si pentru dezvoltarea sa, sprijina sistemul imunitar, tin la distanta alergiile si sunt importanti in dezvoltarea creierului.

Cum feriti copilul de tentatiile nesanatoase?

Pana la gradinita, veti putea sa ii controlati alimentatia. Dupa aceea, depinde de gradinita. Daca veti alege una care pune pret pe o dieta sanatoasa, ati scapat partial de grija. Daca veti opta pentru o gradinita cu program scurt, sunt unele unde vin copiii cu o gustare pe care o servesc in jur de 10:30. Si, da, puiul dumneavoastra va pofti la grisine, la bomboane, la ciocolata si la alte minunatii pe care le au puse la pachet colegii lui de gradinita. Daca va intrebati ce e de facut, va sfatuim sa comunicati cu copilul. De mic. Astfel incat, pana la gradi sa stie cat de cat ce e si ce nu e sanatos. Evident ca va pofti si evident ca va manca dulciuri si fursecuri si fast food. Dar, macar, va sti ca nu sunt sanatoase. Il puteti invata ca morcovul sau marul lui pus la pachet ii da mai multa forta, asa cum face spanacul pentru Popeye Marinarul. Sau puteti pune in locuri usor accesibile gustari sanatoase, cum ar fi fructe sau legume ori biscuiti integrali.

Nu cumparati mancare nesanatoasa si nici nu folositi dulciurile pentru a va santaja copilul. Pentru a-i sublinia efectele nocive ale alimentatiei nesanatoase, puteti folosi exemple de copii pe care ii cunoaste si care, din cauza alimentelor nesanatoase, s-au imbolnavit. Ori ii puteti aminti cum l-a durut burtica atunci cand a mancat ceva nesanatos. Nu veti putea sa izolati copilul, nici sa ii interziceti categoric sa manance fursecuri sau tort la o zi de nastere sau sa nu ii dati voie sa iasa cu colegii in oras. Insa va trebui sa il invatati ca acestea sunt exceptii permise de un numar limitat de ori pe saptamana sau pe luna. Important este sa aiba o atitudine responsabila fata de mancare. Si ar fi minunat daca ar intelege ca alimentatia sanatoasa este o forma de a-si manifesta respectul pentru propria persoana.

Iar dumneavoastra puteti fi exemplul de care are nevoie!



CARMIN – E 120. Este un colorant rosu produs din insecte uscate si zdrobite. Se gaseste in multe alimente care sunt roz, rosii, violet. Nerecomandat in alimentatia copiilor – poate produce hiperactivitate si deficiente de concentrare, astm, alergii, rinite.
CARAMELUL – E 150. Cel mai folosit colorant din lume se gaseste in multe tipuri de alimente si de bauturi. Poate produce dereglari la nivelul sistemului digestiv, distruge vitaminele din complexul B si produce afectiuni ale rinichilor. Maltodextrina poate creste cantitatea de colesterol din sange.
E 102-TARTRAZINA. Un colorant interzis in cateva tari din UE, dar permis in Romania. Poate produce tumori, afectiuni grave ale ficatului. Se gaseste in bomboane, acadele, bauturi racoritoare cu aroma de portocale etc.
GALBEN FCF – E110. Colorant ce poate produce astm, disfunctii ale perceptiei gustului, distrugeri cromozomiale, spasme vasculare, blocarea enzimelor digestive, tumori renale. Acest aditiv se gaseste in bauturile racoritoare de culoare galbena, inghetata si in multe dulciuri galben-portocalii.
AZORUBINA – E122. Este un colorant rosu, obtinut din gudron, care se adauga la dulciuri, jeleuri, peltea. Poate produce reactii adverse la persoanele astmatice. Este interzis in SUA, Japonia, Suedia, Austria si Norvegia. Este permis in Romania.
ROSU PONCEAU 4R – E124. Colorant considerat cancerigen in mai multe tari. In asociere cu alti aditivi, produce hiperactivitate la copii. Creste cantitatea de aluminiu din organism. Poate fi gasit in dulciuri, mezeluri, supe la plic etc.
ALBASTRU PATENT – E131. Colorant ce se foloseste foarte mult in industria dulciurilor. Produce sindromul de hiperactivitate si deficienta de concentrare la copii (ADHD).
VERDE S – E142. Colorant alimentar ce da culoarea verde, folosit in prajituri, inghetata, jeleuri, bomboane. Este interzis in Canada, SUA, Japonia, Finlanda, Suedia si Norvegia. Poate produce reactii alergice, urticarie, insomnii, hiperactivitate si astm. Nu este recomandat in alimentatia copiilor.
SORBITOLUL – E420. Indulcitor interzis sugarilor si copiilor. Poate produce probleme digestive (balonare, flatulenta, dureri de stomac). Se gaseste separat ca indulcitor, in bauturi racoritoare hipocalorice, in guma de mestecat si in dulciuri.
ASPARTAMUL – E951. Un alt indulcitor, aspartamul poate da stari de oboseala, ameteli, dureri de cap etc. Acesta se gaseste in unele bauturi racoritoare si in dulciuri.
CICLAMAT – E952. Indulcitor interzis in SUA si UK din cauza ca unele teste au aratat ca acesta poate fi cancerigen. Este permis in Romania. Se gaseste in bauturi racoritoare hipocalorice, biscuiti, gemuri si produse de cofetarie.
GLUTAMATUL DE SODIU – E621. Provoaca migrene si este, posibil, cancerigen. Folosit drept conservant si potentiator de aroma in mezeluri, conserve, supe instant, condimente.
BENZOAT DE SODIU – E211. Este cancerigen, scade coeficientul de inteligenta la copii. Se foloseste in produse care contin acid citric (bauturi racoritoare carbogazoase).


Articol publicat in Nr. 5 al revistei ”Perspective, Jurnal de Medicina Integrativa”