structura-creierului-indica-precocitatea-vorbirii

Momentul in care copiii incep sa vorbeasca nu produce modificari spectaculoase la nivel cerebral, structura deja existenta a creierului fiind cea care determina primele achizitii de limbaj, au descoperit cercetatorii de la Universitatile Brown si King’s College din Londra. Pana acum savantii erau de parere ca pe masura ce copiii invata sa vorbeasca se produc modificari structurale la nivelul creierului, care reflecta respectivele achizitii. Totusi, aceasta premiza a fost contrazisa dupa ce savantii au analizat mielina, un izolator al fibrelor nervoase care inveleste axonii si ajuta la transmiterea semnalelor electrice in creier. Mielina ar fi trebuit sa se afle in cantitati tot mai mari in zona stanga a creierului, acolo unde se afla centrul limbajului. Spre surpriza lor, cantitatea de mielina nu a crescut si nu a determinat asimetrie comparativ cu partea dreapta a creierului, chiar daca copiii faceau progrese mari in invatarea vorbirii. Asa s-a ajuns la concluzia ca structura preexistenta a creierului este cea care determina capacitatea fiecarui copil in parte de a invata sa vorbeasca. Practic, asimetria exista deja si este utila pentru invatarea limbajului. “In cadrul studiului am descoperit ca asimetria era acolo, chiar si la copii mai mici de un an, care nu invatasera inca sa vorbeasca”, a declarat coordonatorul studiului Jonathan O’Muircheartaigh, de la King’s College din Londra.

Rezultatele acestui studiu se bazeaza pe analize imagistice de scanare cerebrala MRI care au investigat formarea mielinei la bebelusi si copii. Cercetarea s-a axat pe evalurea mielinei din zonele creierului cunoscute pentru faptul ca acolo se dezvolta limbajul si a cuprins 108 de copii cu varste intre 1 an si 6 ani. Pentru a evalua modificarile cerebrale produse pe masura ce limbajul copilului evolueaza, cercetatorii au comparat scanarile cerebrale la diferite varste cu rezultatele pe care copiii le-au avut la teste de evaluarea a limbajului.

Concluzia cea mai importanta a cercetatorilor a fost ca din moment ce structura creierului este baza care ofera informatii despre debutul vorbirii, dar nu si despre evolutia achizitiilor de limbaj, mediul in care copilul creste ar putea avea o influenta foarte mare. Cu alte cuvinte, un mediu stimulant, in care copilul este ajutat sa comunice este foarte important in perioada 1-4 ani. Pe de alta parte, cercetatorii au atras atentia si asupra faptului ca arhitectura cerebrala a copilului mai mic de un an este in masura sa indice viitoare problemele de dezvoltare a limbajului.