melatonina-secretul-natural-pentru-a-pune-capat-insomniilor

Ritmul de viata alert, termene-limita presante, incercarea de a pastra echilibrul intre cariera si viata de familie, o dieta dezechilibrata: sub asediul atator motive de ingrijorare, nici nu este de mirare ca un somn linistit si odihnitor pare mai mult un privilegiu decat rutina de care ar trebui sa ne bucuram in fiecare seara. In noptile in care somnul refuza sa ne cuprinda melatonina, un hormon produs in mod natural de organismul uman, poate fi solutia care va ajuta sa va recapatati odihna si linistea somnului.

Melatonina este o substanta secretata in mod natural de glanda pineala si are rolul de a regla ceasul intern al organismului, asa ca nu ar trebui confundata cu un somnifer. Practic, acest neurohormon trimite semnale creierului ca are nevoie de somn, dar nu influenteaza ritmul in care adormim sau nevoia de somn pe care organismul nostru o resimte. Melatonina este produsa, de asemenea, in retina, piele si tractul gastrointestinal, insa acesta este un tip diferit de melatonina fata de cel care influenteaza bioritmul natural.[1]

Ce declanseaza melatonina?

Numita si “hormonul intunericului”, melatonina este un neurohormon produs in mod natural de glanda pineala, atunci cand nivelul de lumina incepe sa scada. Expunerea la lumina este factorul care influenteaza in mod direct secretia de melatonina, prin stimularea unei cai nervoase dintre retina si regiunea creierului numita hipotalamus. Aici, un centru nervos specializat, nucleul suprachiasmatic, trimite semnale glandei pineale pentru a incepe sa produca melatonina, care este ulterior eliberata in sange[2] . Indiciile care pregatesc corpul pentru taramul relaxant al viselor incep acum sa fie resimtite: temperatura corpului incepe sa scada, starea alerta in care ne aflam atunci cand suntem treji se diminueaza, muschii se relaxeaza, respiram mai rar si pleoapele devin parca tot mai grele.

Cum functioneaza melatonina?

In cazul persoanelor sanatoase, fara tulburari de somn, nivelul de melatonina incepe sa creasca in timpul serii, atingand cele mai inalte cote in timpul noptii, urmate de o descrestere la primele ore ale diminetii[3]. Conform rezultatelor unui studiu[4] efectuat in cadrul Departamentului de Psihiatrie al Universitatii din California, administrarea melatoninei cu doua ore inainte de ora obisnuita de culcare a imbunatatit calitatea somnului, observata in rapiditatea instalarii somnului si numarului de treziri in timpul noptii. Pe langa efectul sau asupra instalarii somnului, melatonina influenteaza si alte functii ale ceasului intern al organismului. Conform studiilor realizate de Centrul Medical al Universitatii din Maryland, melatonina are efect si asupra ciclului menstrual, inclusiv instalarea primei menstruatiei, regularitatea sa si debutul menopauzei[5].

Cand se recomanda administrarea suplimentelor de melatonina?

Tulburarile de somn pot avea o serie de consecinte negative, determinand incetinirea reactiilor, oboseala cronica si fluctuatii ale dispozitiei, iar pe termen lung pot deveni o cauza a depresiei, obezitatii si chiar a problemelor cardiovasculare[6]. Desi o noapte in care somnul intarzie sa apara este adesea frustranta, suplimentele se recomanda in cazul insomniilor cronice, dar si atunci cand nu reusim sa ne reglam regimul de somn din cauza diferentelor de fus orar. [7].

In plus, melatonina se poate dovedi benefica in cazul persoanelor in varsta, care nu reusesc sa adoarma usor sau se confrunta periodic cu insomnii. Incidenta crescuta a tulburarilor de somn in randul persoanelor in varsta este o consecinta naturala a nivelului redus de melatonina, care descreste odata cu inaintarea in varsta[8]. In timpul vietii, cea mai mare cantitate de melatonina este secretata in primii trei ani de viata, cand bebelusii pot dormi pana la 12 ore, insasi bebelusii pot intampina probleme de somn, in special in primele luni de viata, din cauza unui nivel redus de melatonina. MellowTonin de la Secom® combina efectele benefice ale melatoninei cu aportul adus de vitamina B6, esentiala pentru un sistem nervos sanatos. Acesta ajuta atat in reducerea tulburarilor de somn si in ameliorarea calitatii somnului, cat si a reducerii timpului necesar pentru a adormi. In plus, MellowTonin contribuie la functionarea normala a sistemului nervos si mentinerea sanatatii psihice, reducerea oboselii si extenuarii, cat si la reglarea activitatii hormonale si functionarea normala a sistemului imunitar.

Somnul este cel mai fascinant mecanism de refacere a organismului. Oferiti-va acest „medicament” constant si intr-un mod echilibrat!

Referinte:

[1] http://www.nature.com/eye/journal/v21/n7/full/6702597a.html
[2] https://sleepfoundation.org/sleep-topics/melatonin-and-sleep
[3] http://www.webmd.com/sleep-disorders/tc/melatonin-overview
[4] https://www.gwern.net/docs/melatonin/1998-jeanlouis.pdf
[5] http://www.livestrong.com/article/232169-the-effects-of-melatonin-on-reproductive-functions/
[6] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK19961/
[7] http://www.livescience.com/42066-melatonin-supplement-facts.html
[8] http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/melatonin