melatonina-aliatul-somnului
Melatonina este principalul hormon care regleaza ritmul circadian si joaca un rol important in initierea si mentinerea somnului. Melatonina este derivata din serotonina (“hormonul fericirii”), iar la randul ei serotonina este derivata din triptofan, un aminoacid esential. Melatonina a fost izolata in anul 1958, de catre dr. Aaron B. Lerner de la Universitatea Yale, pentru fi utilizata in tratamentul anumitor boli de piele.

Sinteza
E produsa de pinealocitele din glanda pineala (epifiza), precum si la nivelul retinei sau tractului digestiv. Producerea si eliberarea de melatonina este stimulata de intuneric (putem spune ca melatonina reprezinta expresia chimica a perceperii intunericului de organism) si este inhibata de lumina.

Informatia legata de prezenta intunericului sau a luminii este transmisa de la retina la glanda pineala prin intermediul hipotalamusului si a sistemului nervos simpatic. In timpul orelor cu lumina, celulele receptoare de la nivelul retinei sunt hiperpolarizate si inhiba eliberarea de norepinefrina. La aparitia intunericului aceste celule elibereaza norepinefrina si activeaza intreg sistemul.
Melatonina mai poate fi produsa si la nivelul maduvei osoase, limfocitelor sau celulelor epiteliale si de cele mai multe ori concentratia hormonului in aceste celule e mai mare decat cea din sange. Interesant e ca melatonina e sintetizata si de unele plante: rosii 3-114ng/g, nuci 3-4ng/g, cereale (orz, secara) 300-1000pg/g, capsuni 1-11ng/g, ulei de masline 1-11ng/g, ulei de masline 53-119pg/ml, cirese 2.06-13.46ng/g.
Nivelul acestui hormon numit si “hormonul intunericului” inregistreaza variatii si in timpul noptii. El incepe sa creasca o data cu lasarea serii, atinge varful maxim de productie intre 2 si 4 dimineata si scade in a doua jumatate a noptii.

Avansul tehnologic si schimbarea mediului de viata al oamenilor au modificat si nivelul acestui hormone. Daca pana la inceputul secolului al XX-lea oamenii care locuiau in regiunile temperate beneficiau, in timpul iernii, de 18 ore de intuneric, in perioada moderna, sursele artificiale de lumina au redus perioada de intuneric la 8 ore sau chiar mai putin. Chiar si nivelele reduse de lumina pot afecta producerea melatoninei, in timp ce lumina in exces poate inhiba (lumina albastra afecteaza cel mai mult sinteza hormonului).

Melatonina este influentata de varsta
Studiile arata ca nivelul de melatonina este diferit pe parcursul vietii. Productia de melatonina incepe sa se diminueaze inca din adolescenta si scade foarte mult odata cu imbatranirea.2 Un nivel redus de melatotina au si nou-nascutii. Pana la varsta de 3 luni, creierul copiilor elibereaza o cantitate foarte mica de melatonina. Incepand cu varsta de trei luni, copiii incep sa doarma mai mult noaptea si sa stea mai mult treji ziua. Pe masura ce bebelusii secreta o cantitate mai mare de melatonina noaptea, stimulatorul lor hormonal le permite sa distinga ziua de noapte. Productia de melatonina la copii creste gradual pana la varsta de un an. La varsta de 70 - 80 de ani, productia de melatonina este atat de scazuta, incat aproape ca este nedetectabila.

Melatonina si tulburarile de somn
In goana impusa de ritmul de viata modern, multi dintre noi si-ar dori sa dispuna de mai mult timp pentru somn. Pe de alta parte, tot din cauza stilului alert de viata si a mobilitatii, tot mai multi dintre noi se confrunta cu tulburari de somn. Totusi, melatotina poate fi o solutie daca sunteti o persoana care calatoreste sau sufera de insomnie.

Studiile arata ca administrarea de melatonina pe perioade scurte (zile-saptamani) atenueaza considerabil simptomele provocate de traversarea meridianelor, in special in cazul persoanelor care traverseaza mai mult de cinci meridiane. Melatonina le permite oamenilor nu numai o adormire mai rapida o data ajunsi in locul respectiv, dar mai ales o adaptare a ritmului biologic la ora locala. Astfel, prin reglarea ceasul intern, melatonina reduce la jumatate numarul zilelor in care suferim de pe urma decalajului orar. 3

Un studiu publicat in 2009, in revista Travel Medicine and Infectious Diseases, realizat pe un esantion de 334 de persoane de 55 de ani, care sufereau de insomnia primara, a aratat ca administrarea de melatonina cu eliberare prelungita conduce la imbunatatirea calitatii somnului si reducerea duratei de adormire.4

Administrarea de melatotina poate imbunatati calitatea somnului si la copii, arata datele unui studiu de tip follw-up. Cercetarea a urmarit 51 de copii danezi cu varsta medie de 3 ani, diagnosticati cu insomnie cronica, carora le-au fost administrate 2.69mg de melatonina pe o perioada indelungata. La finalul studiului, cercetatorii au observat imbunatatirea calitatii somnului, reducerea timpului de adormire, neinregistrandu-se, la copiii inclusi in studiu, efecte adverse asupra dezvoltarii psihosomatice, la pubertate.5

Cand si cum administram melatonina
Melatonina se administreaza in doze de 0.5 – 5mg, in mod usual. In cazul dificultatilor de adormire, se administreaza pentru inceput 0.5mg/zi, iar in functie de rezultatele inregistrate se mareste doza pana la 3-5mg/zi. Beneficiile melatoninei nu sunt dependente de doza administrata, ceea ce inseamna ca o doza mai mare nu va scadea timpul de adormire. Este recomandat totusi ca melatonina sa fie administrate cu 30 de minute inainte de culcare.6

Mellow Tonin® de la Secom® asociaza melatonina cu vitamina B6. Vitamina B6 ajuta la productia naturala de melatonina prin stimularea sintezei de serotonina si norepinefrina. O capsula de Mellow Tonin® ofera 3mg de melatonina si 2mg de vitamina B6, concentratii optime pentru atenuarea tulburarilor de somn, reducerea stresului si a oboselii.


Referinte:
  • Tan DX, et al Functional roles of melatonin in plants, and perspectives in nutritional and agricultural science. J Exp Bot, (2012)
  • Waldhauser F, Kovács J, Reiter E Age-related changes in melatonin levels in humans and its potential consequences for sleep disorders, Exp Gerontol. (1998)
  • Herxheimer A, Petrie KJ Melatonin for the prevention and treatment of jet lag . Cochrane Database Syst Rev. (2002)
  • Brown GM, Pandi-Perumal SR, Trakht I, Cardinali DP. Melatonin and its relevance to jet lag.Travel Med Infect Dis. 2009 Mar;7(2):69-81. Review
  • Van Geijlswijk, Ingeborg M., et al. "Evaluation of sleep, puberty and mental health in children with long-term melatonin treatment for chronic idiopathic childhood sleep onset insomnia." Psychopharmacology 216.1 (2011): 111-120
  • Melatonin, All Essential Benefits/Effects/Facts & Information, examine.com