imunitatea-o-balanta-care-trebuie-tinuta-in-echilibru
Sezonul rece pare sa fie cea mai dificila perioada pentru sistemului nostru imunitar: virozele, racelile si gripa ne pandesc la tot pasul, iar evitarea contactului cu microbii este un lucru aproape imposibil. Un sistem imunitar puternic functioneaza ca un scut natural de aparare impotriva agentilor patogeni. Nu intotdeauna, insa, consolidarea acestuia reprezinta cea mai buna solutie impotriva afectiunilor.

Aflati cum puteti sustine functia imunitara a organismului, dar si riscurile aduse de un sistem imunitar hiperactiv, pentru a va putea feri de provocarile aduse de sezonul rece.

Sistemul imunitar nu este doar un grup izolat de celule albe, ci un sistem complex, care angreneaza atat sistemul limfatic, cat si organe precum splina si ficatul.1 In realitate, sistemul imunitar poate fi divizat in doua “plutoane” majore de aparare: sistemul imunitar innascut si sistemul imunitar dobandit.2

Cum actioneaza sistemul imunitar

Atunci cand este detectat un agent patogen in organism, sistemul imunitar nespecific sau raspunsul innascut al organismului este prima linie de aparare. Celulele albe incearca sa elimine virusul sau bacteria straina fie prin a o evacua, stimuland productia de secretii nazale, fie prin cresterea temperaturii corpului, care se resimte prin febra, dar si prin durerile musculare si senzatia de letargie.

Acestea sunt simptomele care anunta, de cele mai multe ori, o raceala, insa agentul patogen nu este inca eliminat din organism. Atunci se activeaza sistemul imunitar specific sau raspunsul imunitar dobandit, care identifica tipul de agent patogen si dezvolta anticorpii necesari pentru a-l elimina.3 Celulele fagocite si celulele albe specializate, precum limfocitele de tip T, se numara printre cei mai eficienti „soldati”, insa este nevoie de un interval de cateva zile pentru ca organismul sa produca un numar suficient de anticorpi care sa distruga virusul sau bacteria.4 Vaccinarea ramane cea mai eficienta forma pentru imunizare, constand in introducerea unei tulpini inofensive a virusului in organism. In urma vaccinarii, organismul va putea recunoaste mai repede tipul de agent patogen si crea mai repede anticorpii specifici, astfel incat riscul de a dezvolta forme grave ale unei boli de sezon este scazut in mod semnificativ.

Mai mult, un studiu publicat in 2015 in jurnalul Nature5 arata ca sistemul imunitar functioneaza dupa un ciclu sezonier, iar activitatea lui se intensifica in mod natural in timpul iernii si se relaxeaza vara. Intensificarea mecanismelor naturale de aparare in timpul iernii este o strategie eficienta pentru a reduce riscul contractarii unor infectii virale, precum gripa, insa determina cresterea raspunsului inflamator al corpului. Efectul poate avea consecinte negative asupra persoanelor predispuse sau afectate de boli cardiovasculare sau diabet, deoarece mareste riscul pentru atacuri de cord, accidente vasculare, diabet si chiar agravarea anumitor tulburari mentale. Una dintre genele de interes in variatia sezoniera a imunitatii este gena ARNTL, care suprima inflamatia ca reactie la infectii, mai activa vara si mai putin activa iarna. Acelast tip de comportament au manifestat si genele responsabile de reactia la vaccinuri. Acest lucru ar putea indica o eficienta mai crescuta a vaccinarii in perioada iernii si mai scazuta vara.6

Asadar, sistemul natural de aparare al organismului trebuie mentinut intr-un echilibru constant pentru a evita riscurile asociate unui sistem imunitar hiperactiv. Vitaminele, in special A, C si D, dar si mineralele precum zincul joaca un rol extrem de important pentru functionarea optima a sistemului imunitar. Vitamina C are rol antioxidant si sprijina multiplicarea anticorpilor7, in timp ce administrarea unei cantitati suplimentare de zinc, in primele 24 de ore de la debutul simptomelor, poate scurta perioada racelii, conform unui studiu publicat in 20138.

In perioada in care organismul este expus constant agentilor patogeni care pot transmite boli infectioase, dieta zilnica ar trebui sa includa o varietate cat mai mare de legume si fructe bogate in micronutrientii esentiali pentru buna functionare sistemul imunitar. Citricele, kiwi si ardeii iuti sunt cateva dintre cele mai bogate alimente in vitamina C cu rol antioxidant, in timp ce legumele frunzoase (spanac, kale, spanacul sau broccoli), crustaceele, nautul si nucile caju reprezinta cateva dintre cele mai bune surse naturale de zinc.

Iaurtul sau kefirul sunt alti doi aliati benefici pentru sistemul imunitar. Studiile arata ca probioticele, bacteriile benefice pentru organism din lactatele fermentate, stimuleaza numarul de celule macrofage si limfocite, si pot chiar sa previna dezvoltarea bolilor mediate de sistemul imunitar in copilarie, daca fac parte din dieta copiilor inca din primii ani de viata.9 De asemenea, spalatul mai des al mainilor este o strategie simpla, dar eficienta, pentru a inlatura un numar semnificativ de bacterii care pot transmite boli.

Systemwell® Ultimate Immunity™, scutul care protejeaza toate componentele sistemului imunitar

Atunci cand suntem raciti, prima tendinta este sa actionam doar la nivelul sistemului respirator, neglijand faptul ca sistemul imunitar este mult mai complex si are mecanisme de actiune distribuite la nivelul intregului organism.

Systemwell® Ultimate Immunity™ este o formula complexa, cu peste 30 de ingrediente naturale: vitamine, minerale, extracte din plante, ciuperci medicinale, probiotice si prebiotice, ajuta la intarirea sistemului imunitar. Produsul actioneaza asupra tuturor componentelor sistemului imunitar, fiind eficient in apararea organismului in sezonul rece.


Referinte:
1. The Immune System, goo.gl/JGCLcf
2. Principiile imunitatii innascute si dobandite, goo.gl/I3sRcJ
3. Idem, goo.gl/I3sRcJ
4. Cum functioneaza sistemul tau imunitar, goo.gl/c6n4G7
5. Diferente anuale in imunitatea si fiziologia umana, goo.gl/azwimt
6. Sistemul imunitar se schimba in functie de anotimpuri (studiu), goo.gl/g8lc2K
7. Stimularea productiei de anticorpi prin administrarea vitaminei C in cantitati mari, goo.gl/lv9dAk
8. Zincul in tratamentul racelii, goo.gl/Qt6B57
9. Stimularea sistemului imunitar prin microorganisme probiotice, goo.gl/yC8Cn3