carentele-alimentare

Este unul dintre paradoxurile lumii moderne: traim intr-o era in care optiunile alimentare sunt mai variate ca niciodata, insa incidenta deficientelor nutrititive este intr-o continua crestere. Conform unui studiu american, trei sferturi dintre americani sufera de un deficit de vitamina D1, in timp ce un raport al Centrului pentru Prevenirea si Controlul Bolilor Transmisibile estimeaza ca 10.5% din populatie are o carenta de vitamina B6 si un procent de 9.5 dintre femei se confrunta cu o carenta de fier. Categoriile de persoane vulnerabile in fata acestor probleme de sanatate le reprezinta femeile insarcinate si copiii sub 5 ani.

Mesele haotice, consumul excesiv de alimente procesate, dietele pe termen lung, dar si anumite afectiuni care influenteaza absorbtia micronutrientilor pot duce la dezechilibre alimentare. Acestea apar atunci cand organismul nu beneficiaza de doza optima din fiecare micronutrient pentru a intretine procesele metabolice si functiile vitale.

Cum recunoastem o carenta alimentara

Pe langa macronutrientii din hrana (lipide, glucide si carbohidrati), micronutrientii sunt o componenta esentiala pentru sustinerea functiilor metabolice, sau, altfel spus, suma proceselor fiziologice care intretin viata. De asemenea, un aport insuficient din vitaminele, mineralele si oligoelemente esentiale pot duce la incapacitatea organismului de a produce suficienta hemoglobina (celule rosii), o conditie care se manifesta prin aparitia anemiei. Totusi, fiecare micronutrient influenteaza un set specific de procese biologice, deficitul acestora determinand o serie de simptome asociate fiecarui element in parte:

Calciul

Calciul este mineralul cu cea mai mare pondere in organism, insa acest lucru nu garanteaza o protectie ridicata in fata deficientelor. Rolul calciului in organism nu se rezuma insa doar la mentinerea unui sistem osos puternic, acest mineral fiind implicat in procese neurologice si musculare. Semnele unei carente de calciu includ aritmii, spasme musculare si convulsii, in cazul in care deficienta de calciu se produce intr-un timp scurt2. In cele mai multe dintre cazuri, carenta de calciu este asociata unei carente de vitamina D3.

Zincul

Implicat in numeroase procese ale metabolismului celular, zincul este un oligoelement esential pentru sinteza proteinelor si regenerarea celulara. Zincul nu poate fi stocat in organism, fiind recomandata consumarea zilnica a surselor bogate in zinc (fructe de mare, leguminoase, cereale si lactate) pentru a mentine un nivel optim4. O cantitate adecvata de zinc este necesara pentru functionarea sistemului imunitar si dezvoltarea normala a creierului, in timp ce deficitul acestui oligoelement este asociat cu o incidenta crescuta a tulburarilor digestive precum diareea si infectiile respiratorii. Zincul este extrem de important inca din primii ani de viata, carenta de zinc fiind una dintre cauzele majore ale unei rate crescute a mortalitatii in randul copiilor mai mici de 5 ani5.

Seleniul

Seleniul este un mineral esential pentru sanatatea sistemului cardiovascular si sustinerea proceselor cognitive. De asemenea, acesta este implicat in motilitatea spermatozoizilor si poate reduce riscul avorturilor spontane. Deficitul din acest mineral poate fi indicat de schimbari bruste de dispozitie, iar cercetarile arata ca un nivel insuficient de seleniu in organism poate creste riscul dezvoltarii bolilor cardiovasculare, cat si al altor afectiuni cauzate de stresul oxidativ si inflamatii6. Alaturi de vitamina E si beta-carotenioide, seleniul este un puternic agent antioxidant, luptand impotriva imbatranirii premature si a radicalilor liberi7. Mai mult, seleniul este unul dintre micronutrientii cu proprietati antivirale puternice, fiind folosit si in tratamentul pacientilor afectati de virusul HIV/SIDA.

Magneziul

Carenta de magneziu nu este usor identificabila prin intermediul analizelor de rutina, fiindca mai putin de 1% din concentratia totala de magneziu existenta in corp este stocata in sange. Acest oligoelement este implicat in mai mult de 300 de functii ale organismului, printre care functionarea muschilor si nervilor, dezvoltarea sistemului osos, reglarea nivelului de glucoza si al tensiunii arteriale8. Un nivel scazut de magneziu, pe termen lung, poate determina cresterea riscului de a dezvolta hipertensiune si boli cardiovasculare, diabet de tip II, osteoporoza si migrene9.

Carenta este semnalata, in primul rand, de miscari incontrolabile ale muschilor, precum tremurul sau spasmele, care pot manifesta si sub forma artimiilor la nivelul muschiului cardiac. Magneziul este implicat si in procesele neurocognitive, asa ca simptomele unei deficiente din acest oligomineral se pot manifesta si la nivel neurologic. Problemele de memorie, iritabilitatea, insomniile si chiar schimbarile de personalitate au fost corelate cu deficienta severa de magneziu10.

Vitamina D

Vitamina D se gaseste in mod natural in alimente precum uleiul din ficat de cod, pestii uleiosi, ciuperci, galbenus de ou si ficat. Vitamina D este esentiala pentru sanatatea sistemului osos si muscular, in timp ce un aport insuficient duce la aparitia rahitismului in randul copiilor si scaderea densitatii osoase in cazul varstnicilor. Mai mult, cele mai noi cercetari ii evidentiaza si rolul de a proteja organismul impotriva cancerului de colo11 si diabetului de tip II12. Expunerea la soare contribuie la sintetizarea vitaminei D la nivelul pielii, insa specialistii nu au stabilit care este intervalul minim de expunere pentru o absorbtie optima13. Carenta de vitamina D poate fi indicata de simptome precum spasme si crampe musculare, dificultati respiratorii si dezvoltarea intarziata a oaselor in cazul copiilor14.

Vitamina C

Vitamina C sau acidul ascorbic nu sustine doar un sistem imunitar puternic, ci este un puternic agent antioxidant esential pentru sanatatea pielii, sistemului nervos si regenerarii tesuturilor. Pentru ca vitamina C este hidrosolubila, nefiind stocata in rezervele de grasime din corp, ci in apa, aceasta este eliminata prin urina. Tocmai de aceea, consumarea zilnica a alimentelor bogate in mod natural in vitamina C este indicata pentru mentinerea unui nivel optim in organism15. Carenta de vitamina C poate determina si afectiuni mai grave, precum scorbutul, o boala care, netratata, este fatala. Scorbutul este rar intalnit in randul adultilor, cea mai vulnerabila fiind reprezentata de sugari si copiii de pana la 5 ani.

Completati-va dieta cu micronutrienti de calitate

Asigurati-va ca mesele sunt bogate in legume, fructe, proteine si carbohidrati de calitate, iar daca aveti anumite carente, optati pentru ingrediente naturale, in concentratii optime, cu biodisponibilitate mare in organism.

Alive!™ de la Secom® este mai mult decat un complex de vitamine si minerale, contine 133 de ingrediente esentiale naturale, pentru necesarul zilnic de energie. Acesta contine 29 de vitamine si minerale (vitaminele A, C, D, E, K, B2, B6, B12, Zinc, Magneziu, Seleniu, Crom etc), 37 extracte din legume si plante verzi, 12 enzime digestive, 10 acizi grasi Omega 3/6/9, extracte din ciuperci medicinale, antioxidanti si aminoacizi.

In functie de nevoile sanatatii, puteti opta si pentru formulele care ofera un micronutrient in doza optima. Astfel, in portofoliul Secom® regasiti minerale precum: zinc, calciu si magneziu, fier si vitamine ca: vitamina E, vitamina D3, vitamina C, complex de vitamine B.

Pentru a completa necesarul de vitamine si minerale a copiilor, in portofoliul Secom® gasiti un produs special, Multi Vitamin& Mineral. Produsul contine 13 vitamine si 10 minerale, extrase din surse naturale si este imbunatatit cu inozitol si colina, ingrediente de ultima generatie. Este usor de administrat copiilor datorita gustului natural de portocale.

Daca copilul are carenta de un anumit micronutrient, puteti opta pentru formula care asigura acel nutrient. Vitamin D3 500UI, Vitamin C 250mg, Liquid Iron sau Calcium with magnesium sunt formule naturale, special create pentru copii, in doze optime si cu gust placut. Produsele pentru copii sunt recomandate de Societatea Romana de Pediatrie.

Produsele Secom® pot fi achitionate in magazinele Secom®, farmacii si magazine cu profil naturist partenere si pe secom.ro.

Alegand Secom® aveti certitudinea ca ati optat pentru cele mai eficiente solutii naturale pentru sanatate!

Referinte:
1. http://www.scientificamerican.com/article/vitamin-d-deficiency-united-states/
2. http://www.livestrong.com/article/410608-signs-of-a-calcium-deficiency/
3. http://www.livestrong.com/article/410608-signs-of-a-calcium-deficiency/
4. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/
5. http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/09/11/ajcn.112.054478.full.pdf
6. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Selenium-HealthProfessional/#h7
7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK225471/
8. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#en3
9. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Magnesium-HealthProfessional/#h5
10. http://www.scientificamerican.com/article/research-reveals-role-of/
11. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2551662/"http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2551662/
12. http://www.nhs.uk/Livewell/Summerhealth/Pages/vitamin-D-sunlight.aspx
13. http://patient.info/health/vitamin-d-deficiency-including-osteomalacia-and-rickets-leaflet
14. http://www.nhs.uk/Conditions/vitamins-minerals/Pages/Vitamin-C.aspx